×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
.
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
ای حرمت ملجأ درماندگان، دور مران از در و راهم بده ...
.
گزارش تصویری: گام‌هایی تا عرش
.
گزارش تصویری: گام‌هایی تا عرش
این جاده‌ها که تا تو می‌رسانند مرا، نردبانی است که مرا عروج می‌دهد تا جنات تجری من تحت الانهار.
.
ویژه نامه دهه آخر صفر
.
ویژه نامه دهه آخر صفر
پیامبر(ص): به زودی پاره‌ای از تن من در زمین خراسان دفن شود. هیچ محزون و گناهکاری او را زیارت نکند مگر آنکه خدا حزن او را برطرف نماید و گناهش را بیامرزد.
.
چشمی که گره خورد، دستی که ادب کرد
.
چشمی که گره خورد، دستی که ادب کرد
برخی از سلام‌ها رنگ و بوی دیگری دارد، هنگامی که خود را در مقابل حرم میابی، چشمت روی گلدسته‌ها می‌ماند و نمی‌دانی به گلدسته‌های منورش بنگری یا در پیشگاهش سر تعظیم فرود آری...
.
 
 
 
 
بیشتر
گنبد طلا
گنبد طلا
عکاس : محمد زائرنیا
گنبد زراندود امام رضا(علیه‌السلام)، یکی از زیباترین جلوه‌‌های مذهبی است که با درخشندگی خشت‌‌های طلایی خود، همواره مورد احترام بینندگان بوده و هست. زائر دلباخته‌ای که به قصد زیارت، راه‌‌های طولانی را پشت سر گذاشته و قدم به شهر مقدس مشهد می‌گذارد، در آغاز ورود با دیدن گنبدی طلایی، لبریز از شور و شوق زیارت مرقد منور حضرت رضا(علیه‌السلام) می‌شود.
گنبد منور امام(علیه‌السلام) از نظر ساختمان و ارتفاع، در نهایت هنرمندی و زیبایی ساخته شده و دو پوشش دارد. پوشش اول، سقف حرم است که مقعر و مقرنس است و به آن قبه گفته می‌شود. پوشش دوم بر فراز آن و همان گنبد طلاست. بین دو پوشش، فضایی خالی به بلندای بیش از 13 متر وجود دارد. سنگینی گنبد بر دیوارهای تالار (حرم مطهر) است که ضخامت آن به حدود 2/90 متر می‌رسد.
ارتفاع قبه از کف حرم، 18/80 متر و تا انتهای گنبد یا بلندترین نقطه‌ی اوج محدب (رأس گنبد)، حدود 31/20 متر است. دور گنبد از سطح خارج آن، 42/10 متر و ارتفاع آن از اول طلاکاری تا تیزه‌ی گنبد، 16/40 متر و ارتفاع سر طوق گنبد، 3/50 متر است. از اول طلاکاری تا زیر بازوبندی گنبد و به عبارت دیگر، بلندی ساقه تا ابتدای آجرهای زراندود، 4/79 متر است.
گنبد منور ابتدا مانند سایر بناها، از آجرهای زرد رنگ ایرانی ساخته شده و پس از آن با کاشی تزیین یافت. تا سال 932 ه.ق (روزگار صفویه) با کاشی‌‌های نفیس آراسته بود، تا این‌که در این سال، طهماسب صفوی برای نخستین بار گنبد را با خشت‌‌های طلا زینت داد. او نخست کاشی‌‌های گنبد را برچید و پس از آن، روی گنبد را با ورق‌‌های مسی که رویه‌ای از طلا داشت، زراندود کرد.
 
 
 
بیشتر
گنبد خشتی(آرامگاه امامزاده سید محمد(ع))
گنبد خشتی(آرامگاه امامزاده سید محمد(ع))
عکاس : محمد زائرنیا
بنای تاریخی-مذهبی
گنبد خشتی در یکی از گذرهای قدیمی مشهد به نام چهار سوق نوغان منشعب از میدان طبرسی قرار دارد.این بنا مدفن «سلطان غیاث الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.
وجه تسمیه بنای گنبد خشتی نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن آن است.در زمان احداث بنا «سوره ملک» با خط خوش ثلث در زیر پوشش داخلی نوشته شده، و لبه‌های چهار ایوان نیز با سوره «واقعه» به قلم شیوای «ریحان» آراسته گردیده است.بنا بر شواهد، گنبد خشتی در زمان قاجار مرمت و فضای داخلی آن با نقاشی و کتیبه مزین شده است.
 
 
 
بیشتر
مرقعی از عیسی آلفته
مرقعی از عیسی آلفته
مُرَقَّع به مجموعه‌ای متصل به هم از قطعات مختلف هنری شامل انواع آثار خوشنویسی و نقاشی گفته می‌شود. در نسخه‌پردازی، مرقع مجموعه‌ای از آثار یا آلبومی است از قطعات مختلف شامل آثار گوناگون خوشنویسان، نقاشان، تصویرگران، و مذهبان که به شکل رقعه‌رقعه یا پاره‌پاره به یک‌دیگر پیوسته و شیرازه بسته و به‌صورت کتاب یا بیاض تجلید شده‌ است که در واقع حاصل این کار آلبومی از صفحات به هم پیوسته از آن آثار است.
در بخش ویژه‌ نقاشی و نگارگری مرقعات، گل و مرغ را باید یکی از شاخه‌های اصلی این هنر دانست که از اواسط دوره‌ صفویه به‌وجود آمده و ریشه در سنت‌های دیرین دارد. این گونه‌ جدید نقاشی، گل‌ها و پرندگان، گل و مرغ و به‌صورت «تک‌نقاشی» بر صفحات مرقعات قرار می‌گرفت.
تالار نفایس مرقعات آستان قدس رضوی از سال 1373 مشغول به جمع‌آوری و مستندسازی آثار نفیس هنری بود که این آثار از دهه‌ کرامت سال 1391 در ساختمان قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش قرار گرفت.
قطعات و مرقعات این تالار شامل خطوط نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق است. از استادان و هنرمندان برجسته‌ و صاحب سبک آستان قدس رضوی در حوزه‌ گل و مرغ خوشنویسی می‌توان به استادان عبدالعلی بروسان، هاشم ظریف تبریزیان و عیسی آلفته اشاره کرد که آثارشان در این مجموعه نفیس عرضه شده است.
این مرقع که می‌بینید کار هنرمند بیرجندی، عیسی آلفته(الفتی) است. وی در سال 1301 متولد شد. او غیر از شیوه‌ گل و مرغ در نقاشی آبرنگ، تذهیب، جلدسازی، جلد روغنی و قاب آیینه نیز دستی قوی دارد و آثار باارزشی آفریده که هم‌اکنون زینت‌بخش برخی از موزه‌های جهان است. این هنرمند بیرجندی آثار شاخص و برجسته‌ای از طرح‌های مرقعات و تک‌نقاشی خود را به آستان قدس رضوی اهداء کرده است. این اثر با 5 مرغ زیبا بر روی شاخه‌ای شکوفه‌دار در سال 1369 توسط این هنرمند خلق شده است.
 
 
 
بیشتر
سوگ زنان نوغان
سوگ زنان نوغان
این عکس مراسم تشییع نمادین پیکر حضرت رضا(ع) توسط بانوان در روز شهادت امام رضا(ع) را در دهه‌ی آخر صفر سال 1383 نشان می‌دهد. عکسی که توسط اکبر سفری‌مقدم به ثبت رسیده و حکایتش این است که هزار و ۲۰۰ سال پیش هم‌زمان با شهادت امام هشتم(ع) زنان نوغان با بخشیدن مهریه‌های خود به همسران‌شان از آن‌ها اجازه خواستند تا تن غمبار و مطهر امام مهربانی‌ها را که با زهر مأمون عباسی به آسمان پرواز کرده بود با اجرای تشیع جنازه‌ای با شکوه به خاک بسپارند.
این مراسم از سال‌های گذشته با نام «سوگواره زنان محله نوغان» شهرت یافته و به‌عنوان حرکت تاریخی عظیم همواره نوحه‌خوان حزن این شهادت غریبانه نام گرفته است. در این مراسم، هیئت عزاداری زنان محله نوغان با نصب پرچم‌های سوگواری بر روی چادر‌های خود، ناله‌کنان به سمت حرم رضوی، راهپیمایی می‌کنند و با دادن شعارهایی پیوند خود را با حریم امامت و ولایت فریاد می‌زنند.
این زنان حماسه‌ساز در این مراسم سنتی با ایجاد فضایی معنوی و سرشار از شور رضوی، به عزاداری و ماتم می‌پردازند. اکنون هفت سال است که مراسم عزاداری زنان نوغان با اجراء برنامه‌های متنوع ویژه‌ی شهادت امام رضا(ع) از ساعت ۸ صبح آغاز و با حرکت زنان به سوی حرم رضوی و تشیع جنازه نمادین پایان می‌یابد.
فائزه موسوی

 
 
 
بیشتر
دلم برای تو پر می‌کشد امام غریب
دلم برای تو پر می‌کشد امام غریب
گردش تقویم که در فراخنای لحظه‌های نزدیک به آخرین روزهای صفر سکنی می‌گزیند، سفرشان آغاز می‌شود. سفری که دل را در گرو عشق، به قدم‌هایی استوار پیوند می‌دهد و مقدمی می‌شود برای مقصودی که طعم لحظه‌های وصالش را جز با تجربه نمی‌توان چشید.
حالا باز همان روزها می‌رسد و دل جا مانده من، در تلاطم این قدم‌های خسته اما استوار، بی‌تاب می‌شود. حالا که باز نسیم آخر صفر به مشام می رسد، به جاده‌هایی باید دل بسپاریم که مقدم رهروان طریق عاشقی می‌شود و به آستانی باید چشم و دل بدوزیم که در این غمناک‌ترن لحظه‌های هرساله‌اش و در این روزهای سرد پاییزی‌اش هم می‌تواند نه فقط تمام ساکنان سرزمین خاک را که تمام اهالی افلاک را، گرمابخش باشد و آرامش دهنده.
عشق، تنها واژه‌ای است که ظرفش تاب تحمل این مظروف را دارد. درست است که آخرین روزهای ماه صفر به رنگ عزای پیام‌آور مهربانی‌ها، کریم اهل بیت و حضرت شمس الشموس(ع) غرق در ماتم شده و هویت یافته اما این روزها جلوه‌گاه یک شور پراحساس دیگر نیز شده است. آئین پرشکوهی که به حضور پیر و زن و مرد و جوان و خرسال در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس بازنمایی می‌کند عشق و ارادت این مردم به ساحت حضرت خورشید را.
تشرف زائران پیاده، به سرزمین شهود و شهادت در آخرین روزهای ماه صفر هرچند قدمتی چندین ساله دارد، اما حالا چند سالی می‌شود که با شکوهی روزافزون برگزار می‌شود و تصویری ناب از شوق زیارت و تمنای آستان‌بوسی حضرت رضا(ع) را در میان ارادتمندانش به نمایش می‌گذارد.
هر کجا زائری قدم بگذارد خادمی نیز به پیشوازش می‌رود و به احترام تکریمش می‌کند. فرقی نمی‌کند آنجا سر در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی باشد یا جایی 50 کیلومتر آن سوتر در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس.
خادمان آقا در این روزها که زائران پیاده قدم در راه می‌گذارند، با همان حال و هوای خدمت در آستان ملائک پاسبان حضرت شمس الشموس(ع) به پیشواز زائران می‌روند و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی علاوه بر پذیرایی از زائران پیاده خدمات مختلف درمانی، بهداشتی و ... را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهند.
زائران پیاده وقتی که به مقصد می‌رسند، همراه می‌شوند با فوج زائرانی که از هر کجا، خود را به مشهد‌الرضا(ع) رسانده‌اند تا سوگواری‌های آخر صفرشان را به حضور در جوار مضجع شریف امام مهربانی‌ها غنا بخشند و در اجتماع عظیم عزاداران رضوی حضور به هم رسانند.
در این روزها خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، صحنه حضور پرشور و پرشمار عزاداران، در قالب دسته‌های عزاداری از سراسر کشور و دیگر کشورهای اسلامی است. صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی نیز با برپایی محافل گوناگون در این روزها میزبان عزاداران سوگ رسول الله(ص)، کریم اهل بیت(ع) و عالم آل پیامبر(ع) هستند.
اما در این روزها محافل آئینی ویژه‌ای نیز در حرم مطهر رضوی بر پا می‌شود که سبقه‌ای دیرینه دارند و بسیار مورد توجه زائران قرار می‌گیرند.
آئین خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) یکی از این برنامه‌هاست که همه ساله با حضور خادمان بارگاه منور رضوی در رواق دارالکرامه برگزار می‌شود.
در این آئین خادمان حضرت رضا(ع) با در دست داشتن لاله‌های فروزان دور رواق حلقه می‌زنند و بعد از برگزاری آئینی ویژه خطبه مخصوص این شب را قرائت می‌کنند.
این مراسم هر سال علاوه بر شب شهادت امام رضا(ع) در شب عاشورا نیز برگزار می‌شود.
اما وقتی به روز شهادت حضرت رضا(ع) می‌رسیم، جای جای حرم مطهر رضوی مملو از حضور زائران عزادار می‌شود و تصویری بدیع از حضور پراحساس ارادتمندان ساحت حضرت رضا(ع) و این آستان فرشته پاسبان به منصه ظهور می‌رسد.
در این روز خادمان آستان قدس رضوی علاوه بر فراهم آوری شرایط حضور زائران در صحن‌ها و رواق‌های گوناگون، با برپایی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی، غنابخشی به زمان‌های حضور زائران را نیز در دستور کار قرار می‌دهند.

غروب آخرین روز صفر انگار، بغضی در سینه ات می کارد که تمام وجودت را در التهاب خود متاثر می کند. وقتی خورشید در واپسین لحظه های تلالو این روز به سر می برد گویی این شهر باز رنگ شهود می گیرد و مرور می کند ماجرای شهادت را ...
و آن ها که اینجا زائرند همه شاهدند که چه سوز و گدازی بر جان خادمان حضرتش می افتد در این لحظه ها. آن ها که هویت خود را از وجود با برکت این امام رئوف وام گرفته اند، در این لحظه ها سوگوارتر از هر آنی، همراه با یکدیگر به زیارت مشرف می شوند و باز با لاله های فروزان در دست، اشک های روی گونه، نوحه های روی لب و هزاران آه و سوز در دل به عزا بر میخیزند برای مولایشان حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع).
آئین سنتی شام غریبان حضرت رضا(ع) که سال هاست با حضور خادمان بارگاه ملائک پاسبان رضوی در غروب روز آخر صفر برپا می شود نیز، شباهتی بسیار با آئین شام غریبان حضرت اباعبدالله(ع) در این آستان مقدس دارد. در این دو برنامه خادمان حضرت رضا(ع) مسیر سازمان مرکزی آستان قدس رضوی در چهارراه شهدا تا حرم مطهر را به صورت گروهی می پیمایند و سپس با تجمع در صحن جمهوری اسلامی به عزاداری می پردازند.
فاطمه قهری
مرور حال و هوای حرم مطهر رضوی در آخرین روزهای ماه صفر
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)