×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
دلتنگی‌ ما از همان اول خاکستری نبود
.
دلتنگی‌ ما از همان اول خاکستری نبود
عکاس به بابا می‌گفت: «کمی لبخند». مادر در آن چادر گل‌دار، بغضش را با لبخند آرامی عوض می‌کرد و ما در حافظه‌ی کهنه‌ی یک روز معمولی ثبت می‌شدیم...
.
خرابی‌های اطراف حرم
.
خرابی‌های اطراف حرم
عکسی که می‌بینید مربوط است به سال 1354 که تصویری از خرابی‌های اطراف حرم مطهر را نشان می‌دهد. آن‌چه می‌بینید متعلق است به دوران حکومت پهلوی‌ها ...
.
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
.
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
صحن انقلاب اسلامی، همان صحن عتیق یا کهنه معروف است که از قدیمی‌ترین و با شکوه‌ترین صحن‌‌های اماکن متبرکه آستان قدس رضوی به شمار می‌رود و در شمال حرم مطهر قرار دارد.
.
عکس‌های خود را برای ما ارسال کنید.
.
عکس‌های خود را برای ما ارسال کنید.
شما می‌توانید از طریق صفحه ارسال کاربران عکس‌های جدید و قدیمی خود را از مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر اماکن مذهبی به وب سایت عکس رضوی بفرستید.
.
 
 
 
 
بیشتر
صحن جامع رضوی
صحن جامع رضوی
عکاس : محمد زائرنیا
صحن جامع رضوی با 117584 مترمربع زیربنا و 55 غرفه، در جنوب اماکن متبرکه واقع شده است. این صحن از طریق دو بست به خیابان‌های امام رضا(ع) و شهید اندرزگو(خسروی نو) ارتباط دارد و از دو سوی شرقی و غربی به بست‌های شرقی و غربی راه دارد. علاوه بر این، ورودی‌های فرعی نیز صحن جامع را به رواق امام خمینی(ره)،
صحن قدس و بست شیخ بهائی مرتبط می‌کنند.
در ضلع‌های صحن جامع، سه ایوان و سردر بزرگ به نام‌های «ایوان ولی عصر» در ضلع جنوبی، «باب الکوثر» در ضلع شرقی و «باب الغدیر» در ضلع غربی آن ساخته شده که در دو طرف هر ایوان دو گلدسته مرتفع وجود دارد.
ابعاد صحن جامع عبارت از 362 متر طول و 167 متر عرض است. به دلیل اهمیت ضلع قبله، ایوان و گلدسته‌های آن بزرگ‌تر از دو ایوان دیگر ساخته شده‌اند. گلدسته‌های ضلع قبله، هر کدام 70 متر و گلدسته‌های دیگر، هر کدام 57 متر ارتفاع دارند. سردر شرقی صحن، سطح 4682 مترمربع و سردر غربی آن، سطح 4373 مترمربع را در بر گرفته است. عملیات اجرایی اسکلت صحن، در سال 1366 همزمان با احداث زیرگذر آغاز شد.
سنگ‌فرش صحن نیز ترکیبی از سنگ‌های الوان، گرانیت و خلج است. زیر صحن جامع، پارکینگ حرم قرار دارد که برای راه یافتن به آن، در کف صحن دو فضای ارتباطی به نام «وید» پیش‌بینی شده است.
این صحن گنجایش 70000 نفر نمازگزار را دارد.  
 
 
 
بیشتر
گنبد خشتی(آرامگاه امامزاده سید محمد(ع))
گنبد خشتی(آرامگاه امامزاده سید محمد(ع))
عکاس : محمد زائرنیا
بنای تاریخی-مذهبی
گنبد خشتی در یکی از گذرهای قدیمی مشهد به نام چهار سوق نوغان منشعب از میدان طبرسی قرار دارد.این بنا مدفن «سلطان غیاث الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.
وجه تسمیه بنای گنبد خشتی نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن آن است.در زمان احداث بنا «سوره ملک» با خط خوش ثلث در زیر پوشش داخلی نوشته شده، و لبه‌های چهار ایوان نیز با سوره «واقعه» به قلم شیوای «ریحان» آراسته گردیده است.بنا بر شواهد، گنبد خشتی در زمان قاجار مرمت و فضای داخلی آن با نقاشی و کتیبه مزین شده است.
 
 
 
بیشتر
یک شبیه‌ساز نجومی
یک شبیه‌ساز نجومی
تصویری که می‌بینید از ابزارآلات نجومی زیبایی است که در گنجینه‌ نجوم آستان قدس رضوی واقع در طبقه دوم موزه‌ مرکزی (صحن کوثر حرم مطهر) به نمایش عموم درآمده است. این شبیه‌ساز حرکت وضعی و انتقالی زمین و ماه مدلی از حرکت زمین، ماه، خورشید را نشان می‌دهد. محل ساخت این شبیه‌ساز زیبا و البته قدیمی کشور چکسلواکی (جمهوری چک) است.
سیاره‌ زمین به دور محور گردش خود در حال چرخش است. این حرکت، حرکتِ وضعی زمین به شمار می‌رود که عامل به وجود آمدن شبانه‌روز بوده و ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه طول می‌کشد و به دلیل همین حرکت وضعی است که در آسمان شاهد طلوع و غروب سیاره‌ها، ستاره‌ها و سایر اجرام سماوی هستیم.
و اما حرکت انتقالی زمین؛ زمین بر روی مسیری بیضی‌شکل به دور خورشید در حال چرخش است. به دلیل همین حرکت ما شاهد بروز فصل‌های مختلف هستیم.
گنجینه‌ نجوم در کنار گنجینه‌ ساعت در تاریخ 1378/4/8 هم‌زمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) در محل طبقه‌ دوم ساختمان موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی افتتاح شد که با وسعت حدود 450 متر مربع دارای 10ویترین بوده و 7 ویترین آن به بخش نجوم و 3 ویترین آن به بخش ساعت اختصاص یافته است.
شاید با خودتان بگویید این ابزار چطور به موزه‌ نجوم آستان قدس رضوی آمده است. اکثر اشیاء آن از وقفیات مرحوم دکتر سید جلال‌الدین تهرانی (1366-1278) است. سید جلال تهرانی، منزل، اکثر اثاثیه، وسایل نجوم، ابزار اخترشناسی و کتاب‌خانه‌ غنی خود را با حدود 380 جلد نسخه‌ خطی وقف آستان قدس رضوی کرده است.
از مجموعه‌ بی‌نظیر وی انواع تلسکوپ (شکستی و انعکاسی)، کره (سماوی، نجومی و جغرافیایی)، دوربین (چشمی، اپرا)، تئودلیت (سمت‌یاب)، سکستانت و اکتانت، کادران (وسیله‌ اندازه‌گیری زاویه‌های عمودی)، انواع مدل حرکت زمین، وسایل نجوم دریایی، چندین نمونه گونیا، خط‌کش و پرگار (مورد استفاده در ساخت وسایل نجومی) و... به نمایش گذاشته شده است و از اشیاء دیگر این مجموعه می‌توان به اسطرلاب‌های نفیس قرون دوازدهم و سیزدهم هجری اشاره کرد.
 
 
 
بیشتر
دارالقرآن الکریم؛ مدرسه‌ قرن 9 هجری
دارالقرآن الکریم؛ مدرسه‌ قرن 9 هجری
یک عکس زیبای دیگر هم این بار میهمان نگاه‌هامان شده تا به بهانه‌اش به سال‌های میانی این قرن سفر کنیم. این بار هم این شاهکار ماندگار را عکاس تبریزی، علی‌اصغر ناصری، به ثبت رسانیده است. او را باید از نخستین افرادی دانست که با استفاده از نور آفتاب عکاسی می‌کرده و از معدود عکاسانی به شمار آورد که کمر همت برای زنده نگاه داشتن تاریخ و آداب و رسوم زادگاهش بسته بوده. عکاسی که با به تصویر کشیدن مقطعی از تاریخ این سرزمین نام خود را نیز به تاریخ سپرد و در اول مرداد ماه 1378 چشم بر این جهان بربست.
از خالق تصویر که بگذریم و بخواهیم به بنای عکس بپردازیم باید از مدارس علمیه سخن بگوییم و این مدرسه را که شاهکار گچ‌بری به حساب می‌آید برای‌تان تشریح کنیم.
کتابی با عنوان «مکتب‌خانه‌ها و مدارس قدیمی آستان قدس رضوی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده که نویسنده‌ آن، فاطمه جهان‌پور، محقق اسناد و وقف‌نامه‌های موجود درباره‌ مدارس قدیم نوشته است:
«از گذشته‌های دور در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا(ع) دو نوع مرکز آموزشی وجود داشته: یکی مکتب‌خانه‌ها که مخصوص آموزش اطفال بود و حکم مدارس ابتدایی و دبستان‌های امروزی را داشت، دیگری مدارس علمیه که آموزش در آن‌ها تخصصی شده و مرحله‌ عالیه‌ تحصیل را دربر می‌گرفت...»
از طریق مطالعات انجام شده بر روی اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌توان دریافت کرد که مجموعا سه مکتب‌خانه در حرم مطهر امام رضا(ع) برپا بوده که قدیمی‌ترینِ آن‌ها مکتب‌خانه‌ اطفال در صحن عتیق است. اما بعدها (سال 1305 هجری خورشیدی) حکومت درصدد برآمد به بهانه غیربهداشتی بودن مکتب‌خانه‌ها و اصول نادرست تعلیم و تربیت که در آن‌ها رایج بود، مکتب‌خانه‌ها را تعطیل کند و به ‌جای آن مدرسه و دبستان دولتی تأسیس کند.
اما مدرسه‌ای زیبا و ماندگار که از بناهای دوران شاهرخ است و تاسیس‌کننده‌ آن آقای غیاث‌الدین یوسف خواجه بهادر، از افراد مهم استان خراسان بود، همین مدرسه‌ای است که گنبدهای آن را در تصویر مشاهده می‌کنید. این بنا از لحاظ زیبایی و کاشی‌کاری و نقاشی‌ها بسیار خیره‌ کننده ساخته شده است. این نمونه‌ زیبای سبک معماری آجرتراشی در عصر تیموری، توسط غیاث‌الدین امیر یوسف خواجه بهادر درسال 843 هجری قمری هم‌دوره با ساخت مسجد جامع گوهرشاد برای تحصیل طلاب علوم دینی احداث شده و مدتی به نام بانی اولیه‌اش به «یوسف خواجه» یا «یوسفیه» و سپس به علت وجود دو ورودی در شرق و غرب مدرسه به مدرسه‌ دو درب مشهور شده است.
این مدرسه دو گنبد دارد در دو ضلع جنوبی و در بین این گنبدها سنگ قبری با تاریخ ۸۴۶ به نام یوسف خواجه بهادر قرار گرفته است. مهدی سیدی، از مورخان نامور خراسان، معتقد است که این مدرسه و گورهای آن متعلق به خانواده‌ امیر شیخ علی بهادر است.
اکنون این فضا به دارالقرآن الکریم شهرت یافته است. مساحت دارالقرآن الکریم 500 متر مربع در دو طبقه و شامل 32 حجره است. این مدرسه هم اکنون در مرکز مجموعه‌ اماکن و بیوتات حرم مطهر رضوی قرار گرفته و به دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی مرمت شده است. فضای مدرسه‌ دودرب از سال 1381 برای آموزش علوم قرآنی و حدیث در اختیار اداره‌ آموزش علوم قرآن و حدیث قرار گرفته است و در حال حاضر محافل انس با قرآن و کلاس‌های آموزشی این اداره در این مکان برگزار می‌شود.

 
 
 
بیشتر
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
تلالو نور در همه جای حرم، جلوه دارد. تفاوتی میان صحن‌ها و رواق‌ها، رواق‌ها و شبستان‌ها و حتی بناهای جدید و قدیمی نیست.
اینجا در گوشه گوشه حرم می‌توانی ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس را ببینی در روشنایی که از چلچراغ‌ها ساتع می‌شود و در آینه‌کاری‌ها آن قدر باز می‌تابد و باز خود را می‌نماید، که هیچ نقطه‌ای بدون نور، بدون این ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس، باقی نمی‌ماند.
اینجا اما چراغ‌ها خود می‌دانند که هر قدر هم بر توانشان بیفزایند و بدرخشند و هر قدر هم آینه‌ها سیقل بخورند و باز بتابانند انوار منتشر شده از آن‌ها را، بازهم هیچ‌اند، نه این‌که کم نورند، نه! تاریکند در برابر آن خورشیدی که اینجا می‌درخشد و پرتوهای بی‌مثالش را منتشر می‌کند در زمین و آسمان.
آری! اینجا چلچراغ‌ها، نشانه‌اند؛ نشانه‌ای خیلی کوچک از روشنایی بی‌کران ...
برای این‌که جایی ملجا شود و مامن، اولین کار این است که چراغی آنجا روشن شود. می‌توان گفت حریم امن رضوی نیز از این قائده مستثنا نبوده و بر این اساس تاریخچه روشنایی در آن همسنگ است با تاریخچه حیات حرم.
به همین خاطر نیز روشنایی یکی از مهم‏ترین و مورد توجه‌ترین وقفیات ارادتمندان حضرت رضا(ع) به آستان قدس رضوی است.
در طومار علیشاهی که نوعی آیین‌نامه برای ایجاد نظم در تشکیلات آستان قدس رضوی است، روشنایی جزو اولین و پرمصرف‌ترین مواردی به حساب می‌آید که بر آن تأکید شده است.
تصویری که از رواق دارالضیافه مشاهده می‌کنید، هرچند از معدود تصاویر قدیمی موجود از رواق‌های حریم امن رضوی است، اما نشانه‌ای است از چراغ‌هایی که در سال‌های دور در این حرم روشنایی می‌افروخت.
البته جالب است که بدانید روزگاری شمع‌ها و مشعل‌ها باعث روشنایی حرم بوده‌اند. این را سندهای موجود از سال‌های 1228 تا 1250 هجری قمری روایت می‌کنند. اما هر چه پیش‌تر می‌آییم، فانوس‌ها و چراغ‌های برقی نمود بیشتری می‌یابند. فانوس، فانوس لامپ‌ها، چهارشاخ‌ها، جار، نخ، موم، پیه گداخته، روغن چراغ، مقراض، گل‌گیر سیم برنجی، سرشور و... ابزار روشنای حرم بوده‌اند و امروز خانه‌نشین غرفه‌های موزه‌ شده‌اند.
همان‌طور که گفته شد، روشنایی یکی از مهم‌ترین موقوفات حرم مطهر رضوی بوده و روشنایی امروز حرم نیز بر پایه همین موقوفات است. به عبارتی اگرچه نوع مصرف موقوفات عوض شده، اما تأمین روشنایی که همان هدف وقف بوده است، برآورده می‌شود. چنانچه روزگاری این درآمد صرف شمع و پیه‌سوز می‌شد، اما امروز هزینه تأسیسات برق حرم را تأمین می‌کند.
امروز بیش از 30 هزار و 500 شعله لامپ در طول شبانه روز در حرم مطهر رضوی روشن می‌شود و نور مناسب برای بهره‌برداری حداکثری زائران از زمان‌های حضور در حریم فرشته پاسبان رضوی را فراهم می‌کند.
خادمان بارگاه منور رضوی در اداره روشنایی آستان قدس رضوی، همواره در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از امکانات و فناوری‌های نوین، بهترین روشنایی ممکن را در صحن و سرای امام مهربانی‌ها جلوه‌گر کنند.
آن‌ها برای تحقق این امر با روش‌های دقیق مهندسی و استفاده از ابزار سنجش میزان نور محیط، میزان و شدت تابش نور در جای جای حرم را اندازه‌گیری می‌کنند و متناسب با شرایط محیطی نسبت به تامین نور مورد نیاز همت می‌گمارند.
اداره روشنایی آستان قدس رضوی، وظایف گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت، تعمیر، تعویض و تنفیظ انواع جار و نورافشان و دیوار کوب، چیدن میز و چراغ لاله و گلدان مناسب به مناسبت‌های مختلف، تزئینات و نصب پارچه در داخل و بیرون جایگاه‌های سخنرانی در حوزه اماکن متبرکه اشاره کرد.
نمایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، گوشه‌ای از مراسم تعویض پوشش ضریح و پرچم گنبد مطهر رضوی است که همه ساله در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود و به مانند بسیاری از برنامه‌های حرم، لاله‌های فروزان، زیبایی بخش آن هستند.
اما آستان مقدس رضوی برای بهره‌گیری مناسب از انرژی الکتریکی و جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز تمهیداتی اندیشیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعویض لامپ‌های مورد استفاده در چلچراغ‌ها و لوستر‌های حرم مطهر اشاره کرد.
امروزه در تمام بخش‌های روشنایی حرم، از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود و از دیگر سوی، آینه‌کاری به کار گرفته شده در این آستان منور نیز نقشی بسزا در بازتاب نور و بهره‌گیری حداکثری از انرژی الکتریکی دارد.
اما وقتی سخن از نور و روشنایی به میان می‌آید، نمی‌توان به سادگی گذشت از کنار شب‌ها و روزهایی که به یمن زیباییشان، حرم آقا جلوه‌گاهی از نور می‌شود.
اوج تجلی این چراغانی‌ها در روزهای پایانی دهه کرامت خودنمایی می‌کند.
و در این چراغانی‌ها نیز بازهم دست‌هایی از خادمان آستان مقدس رضوی، به خدمت گشوده می‌شود و روشنایی می‌بخشد به آستان پاک آقا.
فاطمه قهری
نگاهی به تلالو نور در آستان حضرت خورشید
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)