×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
 
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
باتوجه به قدمت اماکن متبرکه‌ی مشهد و نیز علاقه‌ی زائران بارگاه ملکوتی منور رضوی به عکس‌های قدیمی حرم، مجموعه‌ای از تصاویر قدیمی حرم مطهر، مساجد، مدارس، بافت اطراف حرم و ... در این بخش قرار داده شده است.
 
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
 
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
صحن قدس، در جنوب مسجد گوهرشاد، بین بست شیخ بهائی و قسمتی از جنوب رواق جدید امام خمینی(ره) واقع است.این بنا به سبک چهار ایوانی ساخته شده است.
 
گل‌های باغ بهشت
 
گل‌های باغ بهشت
گل‌آرایی حرم مطهر رضوی در دو قالب ثابت و قابل حمل انجام می‌شود و در کنار معماری چشم‌نواز این آستان ملکوتی، جلوه‌هایی بدیع را در منظر زائران این آستان مقدس نمایان می‌کند...
 
ما و صندلی‌های چرخدار زائران
 
ما و صندلی‌های چرخدار زائران
دردهای دلم بیشتر از دردی است که توان راه رفتن را از من گرفته و رخصت نمی‌دهد به نشان احترام در مقابلت بایستم و عرض ارادتی داشته باشم...
 
 
 
 
 
بیشتر
صحن مسجد گوهرشاد
صحن مسجد گوهرشاد
عکاس : محمد زائرنیا
مسجد گوهرشاد صحنی به وسعت 2800 متر مربع دارد و زیربنای آن 9400 متر مربع است. این مسجد در قسمت جنوبی حرم امام رضا(ع) قرار دارد و مسجدی چهارایوانی است. تفاوت آن با سایر مساجد چهار ایوانی در این است که در پس هیچ‌یک از ایوان‌ها تالار مربع گنبدداری ندارد و تنها با عقب کشیدن بخشی از دیوارهای ایوان جنوبی، فضایی مربع‌شکل به وجود آورده و گنبدی بر فراز آن ساخته‌اند. همچنین موقعیت مسجد در کنار دیگر بناهای حرم رضوی سبب شد که بخش عمده بنا در قسمت جنوبی متمرکز شود و جبهه شمالی عمق کمتری داشته باشد.
اجزای مختلف مسجد عبارت است از یک صحن وسیع، چهار ایوان بزرگ در چهار طرف(ایوان جنوبی، ایوان مقصوره نام دارد و ایوان شمالی، معروف به دارالسیاده است. ایوان شرقی، ایوان اعتکاف نامیده می‌شود و ایوان غربی، ایوان شیخ بهاء الدین نامگذاری شده است.)، هجده غرفه بزرگ و هشت غرفه کوچک، هفت شبستان در چهار طرف، یک گنبد بزرگ و دو مناره در طرفین ایوان قبله(ایوان مقصوره). همچنین این مسجد در حال حاضر هفت در، در جهات مختلف از جمله از طرف حرم امام رضا(ع) دارد که خوشبختانه یک در آن یعنی دری شمال‌شرقی که به بازار منتهی می‌شد، با بسیاری از تزیینات به صورت دست‌نخورده باقی مانده است. این در ایوانی کم‌عمق دارد که با نیم گنبدی مقرنس، مربوط به دوره‌های بعد، و با قاب‌بندی‌های تزیینی ظریف، با کاشی‌های گوناگون دوره‌های مختلف پوشیده شده است.

 
 
 
بیشتر
تابلو آبستره‌ راز آفرینش
تابلو آبستره‌ راز آفرینش
نقاشی یک زبان است. یک گفتگوی دو طرفه که لزوما به سواد آدم‌ها ارتباطی ندارد. علامت‌ها و رنگ‌ها و دنیایی از دیدنی‌هایی که توسط نقاش جان می‌گیرد و آثاری قابل تأمل را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد. هنر نقاشی از اولین هنرهایی است که انسان‌ها برای ارتباط و انتقال مفاهیم به یک‌دیگر، از آن بهره گرفتند.
در موزه‌ نقاشی آستان قدس رضوی، نمونه‌هایی از این هنر زیبا و تاثیرگذار را می‌توان مشاهده کرد. آثاری که بعضا در جهان نمونه‌ای از آن‌ها وجود ندارد.
یکی از آثار شگرفی که در این گنجینه از موزه‌های آستان قدس رضوی به نمایش درآمده، تابلو آبستره‌ راز آفرینش است. تابلویی که با هنرمندی یگانه قدیریان در سال 1383 هجری شمسی خلق شد. سبک این تابلو، آبستره است که درباره‌ این نوع خاص از نقاشی سخن خواهیم راند. این تابلو با تکنیک رنگ روغن روی چرم در ابعاد 14*32 سانتی‌متر کشیده شده است.
آبستره یعنی هنر انتزاعی. انتزاع یعنی تنها ساختن یا جدا ساختن درست مانند زمانی که از پرتقال فقط رنگ نارنجی آن را در نظر بگیریم و فقط رنگ نارنجی را نقاشی کنیم. در این مکتب رنگ، شکل و ترکیب‌بندی تصویر به تنهایی موضوع نقاشی می‌شوند. نقاشان این مکتب قصد کشیدن موضوع یا شخصی را ندارند. آن‌ها به قدرت بیان، رنگ، فرم یا خط فکر می‌کنند مثل نقاشی‌های سبک کوبیسم یا فوتوریسم.
منصوره (یگانه) قدیریان نگارگری است که در مشهد متولد شد و از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بود. راز آفرینش، دعای تحویل سال و خاتم‌الانبیاء از آثار اهدائی این هنرمند در گنجینه‌ نقاشی آستان قدس رضوی است.
 
 
 
بیشتر
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
تلالو نور در همه جای حرم، جلوه دارد. تفاوتی میان صحن‌ها و رواق‌ها، رواق‌ها و شبستان‌ها و حتی بناهای جدید و قدیمی نیست.
اینجا در گوشه گوشه حرم می‌توانی ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس را ببینی در روشنایی که از چلچراغ‌ها ساتع می‌شود و در آینه‌کاری‌ها آن قدر باز می‌تابد و باز خود را می‌نماید، که هیچ نقطه‌ای بدون نور، بدون این ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس، باقی نمی‌ماند.
اینجا اما چراغ‌ها خود می‌دانند که هر قدر هم بر توانشان بیفزایند و بدرخشند و هر قدر هم آینه‌ها سیقل بخورند و باز بتابانند انوار منتشر شده از آن‌ها را، بازهم هیچ‌اند، نه این‌که کم نورند، نه! تاریکند در برابر آن خورشیدی که اینجا می‌درخشد و پرتوهای بی‌مثالش را منتشر می‌کند در زمین و آسمان.
آری! اینجا چلچراغ‌ها، نشانه‌اند؛ نشانه‌ای خیلی کوچک از روشنایی بی‌کران ...
برای این‌که جایی ملجا شود و مامن، اولین کار این است که چراغی آنجا روشن شود. می‌توان گفت حریم امن رضوی نیز از این قائده مستثنا نبوده و بر این اساس تاریخچه روشنایی در آن همسنگ است با تاریخچه حیات حرم.
به همین خاطر نیز روشنایی یکی از مهم‏ترین و مورد توجه‌ترین وقفیات ارادتمندان حضرت رضا(ع) به آستان قدس رضوی است.
در طومار علیشاهی که نوعی آیین‌نامه برای ایجاد نظم در تشکیلات آستان قدس رضوی است، روشنایی جزو اولین و پرمصرف‌ترین مواردی به حساب می‌آید که بر آن تأکید شده است.
تصویری که از رواق دارالضیافه مشاهده می‌کنید، هرچند از معدود تصاویر قدیمی موجود از رواق‌های حریم امن رضوی است، اما نشانه‌ای است از چراغ‌هایی که در سال‌های دور در این حرم روشنایی می‌افروخت.
البته جالب است که بدانید روزگاری شمع‌ها و مشعل‌ها باعث روشنایی حرم بوده‌اند. این را سندهای موجود از سال‌های 1228 تا 1250 هجری قمری روایت می‌کنند. اما هر چه پیش‌تر می‌آییم، فانوس‌ها و چراغ‌های برقی نمود بیشتری می‌یابند. فانوس، فانوس لامپ‌ها، چهارشاخ‌ها، جار، نخ، موم، پیه گداخته، روغن چراغ، مقراض، گل‌گیر سیم برنجی، سرشور و... ابزار روشنای حرم بوده‌اند و امروز خانه‌نشین غرفه‌های موزه‌ شده‌اند.
همان‌طور که گفته شد، روشنایی یکی از مهم‌ترین موقوفات حرم مطهر رضوی بوده و روشنایی امروز حرم نیز بر پایه همین موقوفات است. به عبارتی اگرچه نوع مصرف موقوفات عوض شده، اما تأمین روشنایی که همان هدف وقف بوده است، برآورده می‌شود. چنانچه روزگاری این درآمد صرف شمع و پیه‌سوز می‌شد، اما امروز هزینه تأسیسات برق حرم را تأمین می‌کند.
امروز بیش از 30 هزار و 500 شعله لامپ در طول شبانه روز در حرم مطهر رضوی روشن می‌شود و نور مناسب برای بهره‌برداری حداکثری زائران از زمان‌های حضور در حریم فرشته پاسبان رضوی را فراهم می‌کند.
خادمان بارگاه منور رضوی در اداره روشنایی آستان قدس رضوی، همواره در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از امکانات و فناوری‌های نوین، بهترین روشنایی ممکن را در صحن و سرای امام مهربانی‌ها جلوه‌گر کنند.
آن‌ها برای تحقق این امر با روش‌های دقیق مهندسی و استفاده از ابزار سنجش میزان نور محیط، میزان و شدت تابش نور در جای جای حرم را اندازه‌گیری می‌کنند و متناسب با شرایط محیطی نسبت به تامین نور مورد نیاز همت می‌گمارند.
اداره روشنایی آستان قدس رضوی، وظایف گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت، تعمیر، تعویض و تنفیظ انواع جار و نورافشان و دیوار کوب، چیدن میز و چراغ لاله و گلدان مناسب به مناسبت‌های مختلف، تزئینات و نصب پارچه در داخل و بیرون جایگاه‌های سخنرانی در حوزه اماکن متبرکه اشاره کرد.
نمایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، گوشه‌ای از مراسم تعویض پوشش ضریح و پرچم گنبد مطهر رضوی است که همه ساله در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود و به مانند بسیاری از برنامه‌های حرم، لاله‌های فروزان، زیبایی بخش آن هستند.
اما آستان مقدس رضوی برای بهره‌گیری مناسب از انرژی الکتریکی و جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز تمهیداتی اندیشیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعویض لامپ‌های مورد استفاده در چلچراغ‌ها و لوستر‌های حرم مطهر اشاره کرد.
امروزه در تمام بخش‌های روشنایی حرم، از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود و از دیگر سوی، آینه‌کاری به کار گرفته شده در این آستان منور نیز نقشی بسزا در بازتاب نور و بهره‌گیری حداکثری از انرژی الکتریکی دارد.
اما وقتی سخن از نور و روشنایی به میان می‌آید، نمی‌توان به سادگی گذشت از کنار شب‌ها و روزهایی که به یمن زیباییشان، حرم آقا جلوه‌گاهی از نور می‌شود.
اوج تجلی این چراغانی‌ها در روزهای پایانی دهه کرامت خودنمایی می‌کند.
و در این چراغانی‌ها نیز بازهم دست‌هایی از خادمان آستان مقدس رضوی، به خدمت گشوده می‌شود و روشنایی می‌بخشد به آستان پاک آقا.
فاطمه قهری
نگاهی به تلالو نور در آستان حضرت خورشید
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)