×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
 
میراث جاویدان گوهرشاد
مسجد گوهرشاد، یکی از بناهای باشکوه و باستانی عهد تیموری است که در سال ۸۲۱ هجری قمری به دستور بانو گوهرشاد، توسط معمار معروف ایرانی، قوام‌الدین شیرازی، با به‌کارگیری سبک معماری دوران تیموری ساخته شده است.
 
 
سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) گرامی باد.
امام حسن(ع) : چنان برای دنیایت تلاش کن که گویی همیشه زنده‌ای، و چنان برای آخرتت تلاش کن که گویی فردا مرگت فرامی‌رسد.
 
 
دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
خدایا! روزی کن مرا در این روز فرمان‌برداری فروتنان، بگشا سینه‌ام را در آن به بازگشت دلدادگان به وسیله‌ی امانت دادنت، ای ایمنی دل‌های ترسان ...
 
 
یادگاری‌های عکاس ایتالیایی از حرم امام رضا(ع)
عکس‌های شاهکار و دیدنی جیانوزی از حرم امام رضا(ع)، نامش را برای همیشه در تاریخ عکاسانِ کشور ماندگار می‌کند. موضوع وقتی پراهمیت می‌شود که بدانیم دوربین جیانوزی این افتخار را داشته تا در تاریخ کشور، اولین تصاویر حرم امام هشتم(ع) را از گنبد و بناهای مربوط به آن، جاودانه سازد.
 
 
 
 
 
بیشتر
گنبد خشتی(آرامگاه امامزاده سید محمد(ع))
گنبد خشتی(آرامگاه امامزاده سید محمد(ع))
عکاس : محمد علی رضائی
بنای تاریخی-مذهبی
گنبد خشتی در یکی از گذرهای قدیمی مشهد به نام چهار سوق نوغان منشعب از میدان طبرسی قرار دارد.این بنا مدفن «سلطان غیاث الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.
وجه تسمیه بنای گنبد خشتی نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن آن است.در زمان احداث بنا «سوره ملک» با خط خوش ثلث در زیر پوشش داخلی نوشته شده، و لبه‌های چهار ایوان نیز با سوره «واقعه» به قلم شیوای «ریحان» آراسته گردیده است.بنا بر شواهد، گنبد خشتی در زمان قاجار مرمت و فضای داخلی آن با نقاشی و کتیبه مزین شده است.
...
 
 
 
بیشتر
ذات‌الحق؛ گنجی از گنجینه نجوم
ذات‌الحق؛ گنجی از گنجینه نجوم
در این هفته که آغاز آن با سالروز افتتاح گنجینه نجوم موزه آستان قدس رضوی مصادف شد، می‌خواهیم شما را با یکی از گنج‌های این گنجینه آشنا کنیم.
ذات‌الحق از وسایل مهم نجومی در قدیم بوده است. این وسیله از تعدادی حلقه تو در تو که بر پایه‌ای سوار است، ساخته شده. با این وسیله علاوه ‌بر رصد ستارگان و تعیین مختصات آن‌ها، بسیاری از مسائل نجوم از جمله تبدیل مختصات افقی و استوایی و دایرةالبروجی به یکدیگر را حل می‌کردند. از جمله حلقه‌های مهم این وسیله می‌توان به حلقة دایره‌البروج، حلقة نصف‌النهار، عرض کوچک، عرض بزرگ و حلقة استوا اشاره کرد. با چرخاندن و تغییر موضع این حلقه‌ها نسبت به یکدیگر می‌توان مواضع ستارگان را در سیستم‌های مختلف سماوی تعیین کرد.
در موزه نجوم یک دستگاه ذات‌الحلق فلزی دارای تاریخ 1597 میلادی به نمایش درآمده که توسط سیدجلال‌الدین تهرانی به این مجموعه وقف شده است. ارتفاع آن با پایه 68 سانتی‌متر و قطر آن 59 سانتی‌متر است.
با این وسیله علاوه‌ بر رصد ستارگان و تعیین مختصات آن‌ها، بسیاری از مسائل نجوم از جمله تبدیل مختصات افقی و استوایی و دایرة البروجی را حل می‌کردند. تعداد حلقه‌های معمول این وسیله بنا به کاربرد مد نظر سازنده از 5 تا 9 حلقه متغیر بوده که این وسیله تعداد حلقه‌هایی بیش از این مقدار را داراست. وظیفه چرخاندن محور این دستگاه بر عهده دستگاه الکتریکی مکملی است که گذر زمان را نیز نشان می‌دهد.
...
 
 
 
بیشتر
نمایی از بالای بست بالا
نمایی از بالای بست بالا
این بار دنیای زیبای عکس‌های قدیمی می‌خواهد برای ما صفحه‌ای دیگر از تاریخ حرم مطهر و اطرافش را ورق بزند.
نمایی که در تصویر می‌بینید، متعلق است به بازار ساعت و بازار متولی در مجاورت بست علیا که در سال 1354 تخریب شد. درباره‌ی بست‌نشینی اطراف حرم مطهر رضوی گفته‌ایم. حالا به یکی از این بست‌ها می‌پردازیم و لایه‌های حوادث تاریخی را از گوشه و کنارش بیرون می‌کشیم.
«بست» بنایی است در خارج از صحن مقدس که آغاز حریم ابنیه آستان قدس رضوی به شمار می‌رود. این بنا پیش از این، دیواری آجری و ساده و دارای ۳ دهانه متساوی برای رفت‌وآمد زائران بود که اغلب زنجیری به عنوان علامت بست (مأمن) برای پناهندگان به آستانه بر آن می‌آویختند. اکنون ۳ بست یکی در شرق و دیگری در غرب و سوّمی در شمال صحن عتیق وجود دارد.
سخن درباره‌ی بست‌های پایین و طبرسی و قبله را موکول می‌کنیم به زمانی دیگر و عکس‌هایی مرتبط. و اما بست بالا یا بست علیا؛ قسمتی از بالاخیابان، از محل تقاطع فلکه تا ایوان غربی صحن عتیق را بست علیا یا بست بالاخیابان می‌گویند. این بست در روزگار احمدشاه و در دوران نیابت تولیت ظهیرالدوله تجدید بنا گردید و با کاشی‌های مرغوب زینت یافت. این بست که «بست شیخ طوسی» نام‌گذاری شده، در سال 1329 شمسی و در عهد نیابت تولیت بدر هم‌زمان با تعمیر و مرمت بست پایین و پوشیده شدن روی نهر وسط خیابان در محدوده‌ی بست، دیوارها، سردر و کف بازسازی شد.
در سال 1341 شمسی و در دوران نیابت تولیت سیّد جلال‌الدین تهرانی، طرح جدیدی به اجرا درآمد و بنای بست از بنیان برچیده شد و در سال‌های 1344-1342 در دوران نیابت تولیت سپهبد عزیزی بنای سردر بست با همان ساختار قبلی و به سبک جدید بازسازی شد و تزئیناتی در آن انجام شد و دیواری در مدخل بست در پنج دهانه به طول 20 متر و قطر 135 سانتی‌متر و ارتفاع 8/70 متر بنا شد؛ به طوری که دهانه‌ی وسط بزرگ‌تر و دارای یک سردر بود و دو دهانه‌ی طرفین در جنب درگاه بزرگ و دو دهانه‌ی کوچک‌تر در اطراف آن‌ها ساخته شد و روی آن با مقرنس‌بندی و کتیبه‌کاری که مرقم به اسمای الهی شده بود، زینت یافت.
هم‌چنین کتیبه‌ای به طول 4 متر و عرض 75 سانتی‌متر بر آن منبت شده و در لچک زیر کتیبه سیمرغی منقوش بود. اطراف آن نیز با طرح‌های اسلیمی و گل‌های بزرگ شاه‌عباسی مزین شده و روی پایه‌ها با طرح ترنج‌بندی و دو لچک بزرگ در طرفین سردرب با زمینه‌ی قهوه‌ای به سبک زینت‌کاری عهد صفوی آراسته شده بود. افزون بر این پایه‌های بنا با سنگ مرمر و قسمت‌های دیگر دیوارها با کاشی معرق و کتیبه‌هایی به خط محمدحسن رضوان تزئین و زیرطاق و سردر با نقش‌های گره همراه با ده شمسه منبت به سوره‌های قرآنی زینت یافت.
طول بست بالا 86 متر و عرض آن 30 متر بود و کف آن آسفالت شد. در وسط بست و روی قسمت پوشیده‌ی نهر باغچه‌ای طراحی و گل‌کاری شد و در سمت شمال و جنوب بست مغازه‌ها و دکان‌ها و بازارچه‌ای قرار داشت که ملک آن متعلق به آستان قدس بود و در محل آشپزخانه سابق خدام و مهمان‌خانه زواری آستانه قرار داشت. بر قسمت فوقانی مغازه‌ها در ضلع شمالی بست، مهمان‌خانه‌ای ساخته شده که جزء مستغلات آستانه و در اجاره بود.
قسمت‌های مختلف بست علیا در دوره‌های مختلف مرمت و بازسازی شده، از جمله در تعریض میدان موسوم به فلکه حضرت سردرها و دیوار بست در آخرین سال‌های قبل از پیروزی انقلاب برچیده شد و در بازسازی‌های پس از پیروزی انقلاب، پایه‌هایی احداث شد و درهای بزرگ بر آن‌ها نصب گردید و بست بالا که از سطح صحن کهنه بالاتر بود با آن هم‌سطح شد. کف آن با سنگ و کاشی زینت یافت و بناهای جدیدی در اطراف آن احداث گردید. هم‌چنین سردر و داخل و بدنه ایوان و اطراف درهای ورودی و طاق‌نما با کاشی‌کاری معرق بسیار مرغوب و ممتاز تزئین گردید و همانند بست شیخ حر عاملی با باغچه‌ای در دو قسمت مجهز به نرده‌های آهنی و تیرهای برق میانی و دو آب‌نمای برجسته در وسط و انتهای بست زینت یافت.
در حال حاضر بست شیخ طوسی پس از آخرین بازسازی‌ها، شکل جدیدی یافته است و سردر و دیوار با دهانه‌های ورودی بست وجود ندارد و این محوطه با86 متر طول و 30 متر عرض از شرق به صحن انقلاب و از غرب با فاصله از طریق ورودی‌های بزرگ تازه‌ساز به خیابان آیت‌الله شیرازی متصل است و در ضلع جنوبی با یک سردر بزرگ و دو درگاه طرفینی با راهروهایی به صحن جمهوری راه دارد. در ضلع شمالی آن به ترتیب از شرق به غرب ساختمان و ورودی اصلی کتابخانه مرکزی و نمایشگاه دائمی کتاب و با مقداری فاصله ورودی‌های ساختمان، سرویس‌های بهداشتی قرار گرفته است.

...
 
 
 
بیشتر
مردی که نخستین تصاویر حرم رضوی را جاودانه کرد
مردی که نخستین تصاویر حرم رضوی را جاودانه کرد
از زندگی او اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ این که اصل و نسبش چه بوده و از چه زمانی به عکاسی مشغول شده؟ چند فرزند داشته و آیا نوادگانش راه او را ادامه داده‌اند یا خیر؟ ولی این‌ها چه اهمیتی دارد در مقابل عظمت و ارزش عکس‌هایی که او در سفرها و مأموریت‌هایش، از شهرهای مختلف میهن عزیزمان می‌گرفته است؟ از شاهرود و دامغان تا توس و بالأخره حرم مطهر رضوی.
نامش «آنتونیو جیانوزی» است، مردی از اهالی ناپل ایتالیا که سال‌ها پیش، زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار در مدرسه‌ی نظام ایران به تدریس مشغول بوده است. اطلاعات زیاد و دقیقی از زندگی‌اش در دسترس نیست؛ ولی شک نکنید جیانوزی، از آن ایتالیایی‌های هنردوست و هنرمند بوده که از دیدن هر منظره‌ی زیبایی به وجد می‌آمده و آن وقت، فارغ از زمان و مکان، دست به کار می‌شده تا با یار و همدم قدیمی خود، یعنی دوربینش آن صحنه را جاودانه کند.
این مرد خوش‌ذوق حتی 60 سال هم در این کره‌ی خاکی زندگی نکرده است؛ ولی تأثیر نگاه زیبا و خاصش را می‌توان میان صفحات آلبوم‌های قدیمی عکس واقع در موزه‌های مختلف کشور دید؛ موزه‌هایی مثل کاخ گلستان و
موزه‌ی گنجینه‌ی تاریخ آستان قدس رضوی.
از زندگی او اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ این که اصل و نسبش چه بوده و از چه زمانی به عکاسی مشغول شده؟ چند فرزند داشته و آیا نوادگانش راه او را ادامه داده‌اند یا خیر؟ ولی این‌ها چه اهمیتی دارد در مقابل عظمت و ارزش عکس‌هایی که او در سفرها و مأموریت‌هایش، از شهرهای مختلف میهن عزیزمان می‌گرفته است؟ از شاهرود و بسطام و دامغان تا توس و بالأخره حرم مطهر رضوی.
عکس‌های شاهکار و دیدنی جیانوزی از حرم حضرت ثامن‌الحجج(ع)، نامش را برای همیشه در تاریخ عکاسانِ کشور ماندگار می‌کند. موضوع وقتی پراهمیت می‌شود که بدانیم دوربین جیانوزی این افتخار را داشته تا در تاریخ کشور، اولین تصاویر حرم امام هشتم(ع) را از گنبد و بناهای مربوط به آن، جاودانه سازد.
آقا رضا عکاس‌باشی، عکاس ویژه‌ی شاه که به دستور او به شهرهای مختلف سفر کرده و از ابنیه و مکان‌های دیدنی، عکس‌برداری می‌کرده است، تازه 7 سال بعد از عکس‌های تماشایی این هنرمند ایتالیایی، گذرش به خراسان و دیار توس می‌افتد و نخستین عکس‌های خود را از این دیار مقدس به ثبت می‌رساند.
و همین، باعث می‌شود، عکس‌های جیانوزی از حرم امام رضا(ع)، مسجد گوهرشاد، مقبره‌ی پیر پالان‌دوز، مسجد مصلی و... جزء نخستین عکس‌های تاریخی این اماکن مذهبی شناخته شود.
نکته‌ی قابل توجه در عکس‌های جیانوزی، نگاه هنری او از زاویه‌ی دوربین است و توجه به نکاتی چون مستندسازی تصویری شهرها و بناها و استفاده از انسان در بیش‌تر کارهایش به منظور نشان دادن مقیاس بنا برای بیننده‌ی عکس.
جیانوزی، آلبوم کاملی از این عکس‌ها را که هر یک با ابتکاری زیبا و جذاب، با مقواهای رنگی قاب شده است، به شاه که از قضا علاقه و میل عجیبی به عکس و عکاسی داشته، تقدیم می‌کند. همان‌طور که یک سال قبل از او، «لوییجی پشه»، افسر مدرسه‌ی دارالفنون، مجموعه‌ی کاملی از عکس‌های تخت جمشید را به دربار پیش‌کش کرده بود.
به این ترتیب، آلبوم عکس‌های آنتونیو جیانوزی، در فهرست آثار ماندگار موزه‌ی گلستان قرار می‌گیرد تا عظمت و شکوه امام هشتم، علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) توسط یک مرد ایتالیایی تبار و از پس سالیان دراز، با عکس‌هایش معنا پیدا کند و جایگاه والا و حقانیت آن امام رئوف، سینه به سینه به همه‌ی نسل‌ها منتقل شود.
یادگاری‌های عکاس ایتالیایی از حرم امام رضا(ع)
...
 
 
 
 
.
آیا ظاهر جدید سایت عکس رضوی (photo.aqr.ir) را می پسندید؟
   
بله
خیر


Guest (AQRGuest)