×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
هفتم محرم: آخرین سرباز برای دفاع از حرم
 
هفتم محرم: آخرین سرباز برای دفاع از حرم
ای مدافع شش ماهه، پیش چشم حرمله دست و پا نزن... دارد برای کشتن حسین(ع) تیر دیگری در کمان می‌نهد.
 
با اسم تو صدایم پر از گریه می‌شود
 
با اسم تو صدایم پر از گریه می‌شود
بعضی صداها شکل دارند، مثل دست‌های آقابزرگ وقتی که من را روی ویلچر می‌گذارد و می‌گوید حیف است هیئت برود حرم آقا امام رضا(ع) و من نباشم...
 
سوگ حسینی در حرم رضوی
 
سوگ حسینی در حرم رضوی
بارگاه منور امام هشتم(ع) در عزای سرور و سالار شهیدان به سوگ و ماتم نشست.
 
صحن مسجد گوهرشاد
 
صحن مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد صحنی به وسعت 2800 متر مربع دارد و زیربنای آن 9400 متر مربع است. این مسجد در قسمت جنوبی حرم امام رضا(ع) قرار دارد و مسجدی چهارایوانی است...
 
 
 
 
 
بیشتر
آیین سنتی بانگ صلات
آیین سنتی بانگ صلات
عکاس : محمد زائرنیا
"صلات" آیین کهن و سنتی است که با برآمدن خورشید در نخستین روز از ماه محرم در بارگاه حرم امام هشتم برگزار می‌شود تا عاشقان و پیرغلامان خراسانی با مرثیه‌ها و مویه‌های سوزناک باری دیگر ورود ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان را خبر دهند و اشک و ماتم عزای اهل بیت(ع) را در خاطره‌ها جاودان سازند.
آیین صلات برای رفتن به پیشواز ماه محرم در نخستین روز از این ماه به نشانه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی(ع) با قرائت مصیبت وارده بر امام حسین(ع) و سردادن نوحه‌های سوزناک پیرغلامان خراسانی در حرم رضوی برگزار می‌شود.
باز این چه شورش است که در خلق عالم است
این آیین با انجام آداب و رسوم خاصی همراه است و موذنین سنتی و مرثیه‌سرایان اهل بیت(ع) با رفتن بر بالای گلدسته‌های حرم مطهر پس از قرائت ادعیه و زیارت عاشورا با نوایی حزن‌انگیز و دلی اندوه بار شاه بیت ترجیع بند معروف محتشم کاشانی را می‌خوانند و می‌گویند "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" و سپس زائران و مجاوران دلسوخته با جاری شدن اشک‌هایشان روح و جان خود را به صحنه کربلا گره می‌زنند.
آیین صلات هر سال در سپیده دم نخستین روز از ماه محرم در بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود و خادمان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مرثیه‌ها و مویه‌های سوزناک به استقبال محرم‌الحرام می‌روند و به یاد امام حسین(ع) و شهیدان کربلا اشک ماتم از گونه‌هایشان جاری می‌شود. که این آیین با ترجیع بنده معروف محتشم کاشانی گره خورده است.
این مراسم همه ساله با حضور گسترده خادمان، زائران و مجاوران حرم رضوی با تلاوت آیات قرآن کریم آغازمی‌شود و سپس با مداحی پیرغلامان و شیفتگان مکتب حق و حقیقت ادامه می‌یابد.
ذاکران در این روز با رفتن بر بالای گلدسته‌های حرم رضوی ترجیع بند معروف محتشم کاشانی را می‌خوانند و زائران و مجاوران را نیز با خود هم نوا می‌سازند.

 
 
 
بیشتر
بنای هارونیه
بنای هارونیه
عکاس : نیما نجف‌زاده
بنایی که امروز به
هارونیه معروف است، در فاصله حدود (800 متری) آرامگاه «حکیم ابوالقاسم فردوسی» و (24 کیلومتری) مشهد واقع شده است.«هارونیه» نام جدیدی است که به این مکان داده شده است و هیچ ارتباطی به هارون الرشید عباسی ندارد.این بنا به لحاظ کارکرد خانقاه یا آرامگاهی است که در سده هشتم هجری روی بقایای ساختمان‌های قدیمی شهر «تابران» ساخته شده و در دوره تیموری سه بنای جدید به آن افزوده شده است.
 
 
 
بیشتر
تابلو نقاشی منظره طبیعت
تابلو نقاشی منظره طبیعت
اشیاء گنجینه‌ هدایای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) شامل آثار هنری از قبیل تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب، معرق صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، انواع ظروف شامل ظروف چینی، کریستال، نقره، ماکت‌ها، مدال‌ها و ... است که توسط شخصیت‌های ملی و خارجی به مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هدیه شده و ایشان این مجموعه‌ها را به موزه‌ آستان قدس رضوی اهداء کرده‌اند.
تابلو نقاشی رنگ روغنی که به سبک ناتورالیسم و با تکنیک رنگ روغن اجرا شده در مجموع هدایای این مجموعه قرار دارد. نام نقاش در پایین تابلو در سمت راست به شکل ناخوانا و به صورت امضاء درج شده و در تابلو منظره‌ای از طبیعت دیده می‌شود که در آن دشت وسیعی با گل‌های زرد و برکه‌ای با مرغابی‌هایی در مرکز تابلو کشیده شده است.
ابعاد تابلو بدون در نظر گرفتن قاب آن 67*67 سانتی‌متر بوده و دو قاب آن را دربرگرفته است. ابتدا تابلو در یک قاب مشکی ساده و با عرض بسیار کم و در حدود 0/5 سانتی‌متر قرار گرفته و سپس این قاب و تابلو روی صفحه‌ چوبی نئوپان چسبیده و در نهایت در قابی چوبی و بزرگ‌تر از تابلوی اصلی قاب‌گیری شده است که جنس قاب اصلی چوبی بوده و در رنگ قهوه‌ای تیره و طلایی نقوشی تزئینی به رنگ طلایی دارد.
تابلو مربع شکل یاد شده در شهریور سال 1391 هجری خورشیدی توسط نخست‌وزیر بنگلادش به مناسبت اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران، به مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اهداء شده است.
 
 
 
بیشتر
آن صحن و این رواق
آن صحن و این رواق
علی‌اصغر ناصری نام عکاس مشهدی است که عکس‌های فراوانی از دهه‌ 50 از او برجا مانده است. حجم فراوان عکس‌های ماندگار این عکاس از حرم مطهر رضوی، وقایع عمرانی را که در این فضای قدسی برای بهبود شرایط زیارت صورت می‌گرفته، ثبت و ضبط کرده است و از این راه، زوایای فراوانی از تاریخ این ملکوت را بازگشایی نموده است.
این عکس زیبا متعلق است به صحنی که پس از بازسازی در دوره شکوهمند جمهوری اسلامی به نام صحن امام خمینی(ره) مزین شده است و اکنون به عنوان بزرگ‌ترین رواق حرم مطهر رضوی شناخته می‌شود. این عکس و خاطرات تغییر و تحولات این صحن ماجرایی شنیدنی دارد.
صحنی که موسوم به صحن پهلوی بود، در زمان سلطنت رضاشاه احداث شد و در قسمت شمالی‌اش، ساختمان کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی قرار گرفت. به موازات احداث ساختمان کتابخانه و موزه سابق، ساختمان آرامگاه شیخ بهاءالدین عاملی و تالار تشریفات آستان قدس رضوی نیز در دو طبقه ساخته شد و افزون بر آن تزئینات صحن با آب‌نماهای زیبا وگلکاری‌های چشم‌نواز اجرایی گردید.
این وضع تا چند سال بعد باقی بود و مدتی بعد با تخریب قسمت انتهایی دیوار غربی صحن موزه به جای ساختمان مخروبه قبلی، بخش اداری، مرکز نگهبانی و پست ترانسفورماتور و تلفن‌خانه احداث شد و طی 2 سال تزئینات روکار آن با کاشی و آجر انجام گردید. در سال 1320 هجری خورشیدی، دیوار شرقی صحن پهلوی که آجری و به ارتفاع 3 متر بود نیز برداشته شد و تا پایان سال 1322 کار بازسازی و کاشی‌کاری‌اش به اتمام رسید.
در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به افزایش روزافزون زائران حضرت امام رضا(ع) و نیز نیاز به گسترش اماکن عبادی سرپوشیده این صحن به رواق امام خمینی(ره) تغییر شکل پیدا کرد. این رواق در مجاورت مسجد گوهرشاد واقع است و از شمال به تالار تشریفات حرم مطهر و رواق‌‌های شیخ بهائی(قدس سره)، دارالعباد، دارالزهد و نیز صحن آزادی ارتباط دارد.
رواق امام خمینی(ره)، که محلی دنج و خانوادگی است، با زیربنای 22000 متر مربع در دو طبقه احداث شده و از این زیربنا، مساحت 9840 متر مربع به رواق، 7600 متر مربع به شبستان رواق و مساحت 4600 متر مربع به فضاهای جنبی اختصاص یافته است.
خوب است علاقه‌مندان بدانند که عکسی که می‌بینند، در سال 1353 هجری خورشیدی گرفته شده و اصل آن هم‌اکنون در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است.

 
 
 
بیشتر
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
تلالو نور در همه جای حرم، جلوه دارد. تفاوتی میان صحن‌ها و رواق‌ها، رواق‌ها و شبستان‌ها و حتی بناهای جدید و قدیمی نیست.
اینجا در گوشه گوشه حرم می‌توانی ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس را ببینی در روشنایی که از چلچراغ‌ها ساتع می‌شود و در آینه‌کاری‌ها آن قدر باز می‌تابد و باز خود را می‌نماید، که هیچ نقطه‌ای بدون نور، بدون این ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس، باقی نمی‌ماند.
اینجا اما چراغ‌ها خود می‌دانند که هر قدر هم بر توانشان بیفزایند و بدرخشند و هر قدر هم آینه‌ها سیقل بخورند و باز بتابانند انوار منتشر شده از آن‌ها را، بازهم هیچ‌اند، نه این‌که کم نورند، نه! تاریکند در برابر آن خورشیدی که اینجا می‌درخشد و پرتوهای بی‌مثالش را منتشر می‌کند در زمین و آسمان.
آری! اینجا چلچراغ‌ها، نشانه‌اند؛ نشانه‌ای خیلی کوچک از روشنایی بی‌کران ...
برای این‌که جایی ملجا شود و مامن، اولین کار این است که چراغی آنجا روشن شود. می‌توان گفت حریم امن رضوی نیز از این قائده مستثنا نبوده و بر این اساس تاریخچه روشنایی در آن همسنگ است با تاریخچه حیات حرم.
به همین خاطر نیز روشنایی یکی از مهم‏ترین و مورد توجه‌ترین وقفیات ارادتمندان حضرت رضا(ع) به آستان قدس رضوی است.
در طومار علیشاهی که نوعی آیین‌نامه برای ایجاد نظم در تشکیلات آستان قدس رضوی است، روشنایی جزو اولین و پرمصرف‌ترین مواردی به حساب می‌آید که بر آن تأکید شده است.
تصویری که از رواق دارالضیافه مشاهده می‌کنید، هرچند از معدود تصاویر قدیمی موجود از رواق‌های حریم امن رضوی است، اما نشانه‌ای است از چراغ‌هایی که در سال‌های دور در این حرم روشنایی می‌افروخت.
البته جالب است که بدانید روزگاری شمع‌ها و مشعل‌ها باعث روشنایی حرم بوده‌اند. این را سندهای موجود از سال‌های 1228 تا 1250 هجری قمری روایت می‌کنند. اما هر چه پیش‌تر می‌آییم، فانوس‌ها و چراغ‌های برقی نمود بیشتری می‌یابند. فانوس، فانوس لامپ‌ها، چهارشاخ‌ها، جار، نخ، موم، پیه گداخته، روغن چراغ، مقراض، گل‌گیر سیم برنجی، سرشور و... ابزار روشنای حرم بوده‌اند و امروز خانه‌نشین غرفه‌های موزه‌ شده‌اند.
همان‌طور که گفته شد، روشنایی یکی از مهم‌ترین موقوفات حرم مطهر رضوی بوده و روشنایی امروز حرم نیز بر پایه همین موقوفات است. به عبارتی اگرچه نوع مصرف موقوفات عوض شده، اما تأمین روشنایی که همان هدف وقف بوده است، برآورده می‌شود. چنانچه روزگاری این درآمد صرف شمع و پیه‌سوز می‌شد، اما امروز هزینه تأسیسات برق حرم را تأمین می‌کند.
امروز بیش از 30 هزار و 500 شعله لامپ در طول شبانه روز در حرم مطهر رضوی روشن می‌شود و نور مناسب برای بهره‌برداری حداکثری زائران از زمان‌های حضور در حریم فرشته پاسبان رضوی را فراهم می‌کند.
خادمان بارگاه منور رضوی در اداره روشنایی آستان قدس رضوی، همواره در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از امکانات و فناوری‌های نوین، بهترین روشنایی ممکن را در صحن و سرای امام مهربانی‌ها جلوه‌گر کنند.
آن‌ها برای تحقق این امر با روش‌های دقیق مهندسی و استفاده از ابزار سنجش میزان نور محیط، میزان و شدت تابش نور در جای جای حرم را اندازه‌گیری می‌کنند و متناسب با شرایط محیطی نسبت به تامین نور مورد نیاز همت می‌گمارند.
اداره روشنایی آستان قدس رضوی، وظایف گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت، تعمیر، تعویض و تنفیظ انواع جار و نورافشان و دیوار کوب، چیدن میز و چراغ لاله و گلدان مناسب به مناسبت‌های مختلف، تزئینات و نصب پارچه در داخل و بیرون جایگاه‌های سخنرانی در حوزه اماکن متبرکه اشاره کرد.
نمایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، گوشه‌ای از مراسم تعویض پوشش ضریح و پرچم گنبد مطهر رضوی است که همه ساله در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود و به مانند بسیاری از برنامه‌های حرم، لاله‌های فروزان، زیبایی بخش آن هستند.
اما آستان مقدس رضوی برای بهره‌گیری مناسب از انرژی الکتریکی و جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز تمهیداتی اندیشیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعویض لامپ‌های مورد استفاده در چلچراغ‌ها و لوستر‌های حرم مطهر اشاره کرد.
امروزه در تمام بخش‌های روشنایی حرم، از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود و از دیگر سوی، آینه‌کاری به کار گرفته شده در این آستان منور نیز نقشی بسزا در بازتاب نور و بهره‌گیری حداکثری از انرژی الکتریکی دارد.
اما وقتی سخن از نور و روشنایی به میان می‌آید، نمی‌توان به سادگی گذشت از کنار شب‌ها و روزهایی که به یمن زیباییشان، حرم آقا جلوه‌گاهی از نور می‌شود.
اوج تجلی این چراغانی‌ها در روزهای پایانی دهه کرامت خودنمایی می‌کند.
و در این چراغانی‌ها نیز بازهم دست‌هایی از خادمان آستان مقدس رضوی، به خدمت گشوده می‌شود و روشنایی می‌بخشد به آستان پاک آقا.
فاطمه قهری
نگاهی به تلالو نور در آستان حضرت خورشید
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)