×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
«گل والای ولا»؛ گلباران حرم رضوی توسط خدام
 
«گل والای ولا»؛ گلباران حرم رضوی توسط خدام
خدام بارگاه مطهر رضوی هم زمان با شب میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، حرم ولی نعمتشان را غرق در گل کردند.
 
گلباران حرم رضوی توسط بانوان مشهدی
 
گلباران حرم رضوی توسط بانوان مشهدی
همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) حرم مطهر رضوی توسط جمع کثیری از بانوان مشهدی گلباران شد.
 
رواق دارالمرحمه
 
رواق دارالمرحمه
رواق دارالمرحمه 7900 متر زیر بنا دارد، دارای چهار ورودی(دو ورودی از طرف صحن جامع رضوی، یک ورودی از طرف صحن آزادی و یک ورودی هم از طرف رواق امام خمینی قدس سره) است و بالغ بر 10 هزار متر مربع آینه کاری شده است.
 
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
 
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
ضریح پنجم مضجع شریف علی بن موسی الرضا(ع) یکی از بی‌بدیل‌ترین و اصیل‌ترین آفرینش‌های هنری اسلامی - ایرانی در دوره اخیر است.
 
 
 
 
 
بیشتر
آیین غبارروبی مضجع منور رضوی
آیین غبارروبی مضجع منور رضوی
عکاس : مسعود نوذری
آیین پرشکوه
غباروبی مضجع شریف هشتمین پیشوای شیعیان جهان امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) چند نوبت در سال در مراسمی نورانی و سرشار از معنویت با آوای جانبخش کلام وحی برگزار می‌شود. مراسم غباروبی با گشودن در ضریح مطهر آغاز و نذورات مردمی داخل ضریح منور که نشانه عشق و ارادت به امام رضا(علیه السلام) است توسط خدام حضرت جمع‌آوری و به خزانه حضرت منتقل می‌شود تا برای خدمت به زائران مصرف شود. در این مراسم، ضریح مطهر امام هشتم (علیه السلام) با گلاب ناب و اشک دیده شستشو داده شده و در پایان شیفتگان امام رضا(علیه السلام) به زیارت مضجع مطهر رضوی می‌شتابند.
 
 
 
بیشتر
جعبه قرآن فولادی
جعبه قرآن فولادی
شیئی که در تصویر مشاهده می‌کنید، جعبه قرآن فولادی قلم‌زنی شده کتیبه‌دار و خاتمکاری شده است؛ به طول 33/5 در 34 و با ارتفاع 23 سانتی‌متر که در گنیجنه تاریخ حرم رضوی به نمایش درآمده است.
اهداء کننده این اثر فرهنگی و تاریخی به موزه حرم مطهر رضوی، فردی به نام حاج ‌اصغر جعفرمشکین ‌فرش ثبت شده و کتیبه‌های آن بر ارزش این اثر فرهنگی افزوده است.
درب این صندوقچه قرآن با دو لولا و یک چنگک به بدنه متصل است و کتیبه کنده شده بر روی آن به شرح زیر است که مشخص کننده اهداء کننده اثر می‌باشد:
«تقدیمی حاج اصغر جعفر مشکین به آستان قدس رضوی»
در حاشیه قسمت برجسته در صندوقچه نیز کتیبه‌ای با خط ثلث و به شرح زیر حک شده است:
«شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکه و اواوا العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزیز الحکیم» که گویای آیه هیجدهم از سوره آل عمران است و در ادامه بخش‌هایی از آیات نوزدهم و بیست و ششم همین سوره را دربردارد.
در ترنج وسط نیز بخشی از آیه بیست و سوم از سوره حشر یعنی آیه «الله لااله هو الله الذی لا اله الا هم الملک القدوس العزیز الحکیم السلام المومن المهیمن العزیز الجبار المتکبر» به چشم می‌خورد.
درباره تزئینات غیرکتیبه‌ای اثر باید بگوییم که فضای بین کتیبه‌ها با نقوش گیاهی قلم‌زنی شده و اطراف برجستگی در و زوارهای آن نیز با تعدادی قبه و نقوش گیاهی تزئین شده است.
بر روی بدنه اطراف صندوقچه آیة‌الکرسی با خط ثلث و تزئینات گیاهی قلمزنی شده و حک شده است و پایه‌های صندوقچه نیز دارای نقوش گیاهی می‌باشند.
از زیبایی‌های دیگر این صندوقچه، معرق‌کاری فضای درونی آن با چوب و صدف است.
 
 
 
بیشتر
مطاف عاشقی
مطاف عاشقی
گاهی که گردش روزگار باز به ماه ذی‌الحجه می‌رسد و تصویر خانه دوست و هزاران نفری که عاشقانه در طواف به سر می‌برند، بر قاب شبکه‌های مختلف تلویزیونی نقش می‌بندد، دلت پر می‌کشد. پر می‌کشد که ای کاش تو هم در آن دیار بودی و پروانه می‌شدی و ... .
این‌جاست که با خود زمزمه می‌کنی که خوب است حاجی حج فقیران شوی و بر گرد حرم یار بگردی. حال این روز تو را مسافران دهه 50 و کمی پیش از آن خیلی خوب می‌فهمند. چه با اتوبوس می‌آمدند یا با هر وسیله دیگری، نخستین طلبشان پس از ورود به مشهد، دور زدن به دور «فلکه حضرت» بود.
تمام این مسیر را می پیمودند در حالی که دست ارادت روی سینه گذاشته و چشم به
گنبد دوخته بودند.
فلکه حضرت خاطره‌ای است که تنها با عکس‌های به جا مانده از آن سال‌ها زنده می‌شود؛ مانند این عکس. عکسی که محمد صانع آن را در سال 1354 گرفته و نمایی از این فلکه را پس از خرابی و از زاویه بست پایین خیابان به نمایش گذاشته است.
فلکه حضرت در فاصله‌ بین سال‌های 1308 تا 1312 هجری شمسی بر گرادگرد حرم مطهر به فاصله 30 متر از ساختمان‌های اطراف ساخته شد و تا سال 1353 پا برجا بود و در این سال تخریب شد. این فلکه بعدها به فلکه حضرت شهرت یافت و پس از تخریب و بازسازی‌ها، چمن‌کاری‌های زیبایی جای آن را پر کرد.
بعد از سال‌های 1300 هجری شمسی کارگزاران آستان قدس رضوی و استانداری خراسان درصدد برآمدند که خیابان‌ها و معابر عمومی مشهد مقدس را توسعه دهند و یا خیابان‌ها و میدان‌هایی در این شهر مقدس ایجاد کنند تا وسایط نقلیه عمومی و ماشین‌ها به راحتی در شهر تردد نمایند و مشکلات عبور و مرور برطرف گردد.
آن‌هایی که سنشان بالاتر از 70 سال باشد و مشهد مقدس را دیده باشند می‌دانند که در مشهد تا قبل از احداث فلکه اول تنها دو خیابان به نام بالاخیابان و پایین‌خیابان در شرق و غرب اماکن مقدسه وجود داشت و بر این اساس قسمت شرقی حرم را پایین خیابان و قسمت غربی آن را بالاخیابان می‌گفتند. علت اطلاق واژه بالا و پایین به این دو سوی نیز جهت آبی بود که از سمت غرب جریان داشت و به سوی شرق می‌رفت.
در سال 1308 هجری شمسی هنگام استانداری محمود جم و نیابت تولیت محمدولی‌خان اسدی، تصمیم به احداث فلکه‌ای گرفته شد و پس از مطالعات لازم، طرح احداث فلکه تهیه شد و به مرحله اجرا درآمد. این فلکه سی‌متر عرض داشت و تمام اماکن متبرکه و مسجد جامع گوهرشاد و تعدادی کاروان‌سرا و پاساژ، تیمچه و بازارچه در داخل فلکه قرار گرفتند. بعد از آن در قسمت جنوبی حرم مطهر رضوی خیابانی به نام خیابان تهران احداث شد و در قسمت شمالی هم خیابانی دیگر به نام خیابان نوغان ساخته شد.
این‌گونه بود که فلکه حضرت شد محلی برای طواف زائران.

 
 
 
بیشتر
نگین این حرم
نگین این حرم
چه خوب گفت آنکه اینجا را روضه نامید. آری! اینجا یک روضه است. روضه‌ای از زیباترین روضه‌های بهشتی. باغی که منور است و نور می‌تراود از آن به سراسر هستی. یکی می‌گفت: اینجا که می‌آیی دلت دیگر بهشت را هم فراموش می‌کند. اصلا کدام بهشتی می‌تواند طعم شیرین چند قطره اشک روبروی این ضریح را بر کام جانت بچشاند؟!
اینجا خیلی خوب حس می‌کنی پناه امن آقایی را که از دور یا نزدیک به شهر شهود آمده‌ای تا زائرش شوی. تا به چشیدن جرعه‌ای از سرچشمه بی‌کران زیارتش آرام بگیری و رنگ جلا به دلت بزنی.
اینجا صبح و ظهر و شب و حتی نیمه شب رنگی یکسان دارند. «زمان» انگار در این قطعه از «مکان»، از حرکت می‌ایستد. آخر هر قدر هم که بچرخد و روز و شب و فصل گرما و سرمایش را عرضه کند، اینجا فقط یک رنگ دارد؛ رنگ ارادت، رنگ عشق، رنگ بهشت...
روضه منوره نه نیاز به شناساندن دارد و نه نیاز به توضیح دادن. همه آن‌ها که حتی یک بار زائر حریم فرشته پاسبان مشهد شده باشند، حتما روضه منوره را حس کرده‌اند. آری روضه منوره را باید حس کرد، نه باید دید، نه باید گفت، نه باید شنید و نه حتی باید لمس کرد. فقط باید احساس کرد.
آخر در این قطعه از بهشت، حتی اگر نه ضریحی باشد، نه سنگفرشی، نه کاشی‌کاری و آینه‌های زیبایی و نه حتی زائری، مهم نیست. اینجا آقایی مدفون است که وجودش، حضورش و قدرت جاذبه ارادتمندانش حتما هر خاکی را بهشتی می‌کند و سرشار از احساس.
و این‌گونه است که این قطعه از خاک چنین جلال و شکوه می‌یابد و به برکت وجود آقا می‌شود روضه منوره، می‌شود باغی از باغ‌های نورانی بهشتی.
وقتی می‌گوییم حرم امام رضا(ع)، درباره مکانی صحبت می‌کنیم که به برکت وجود آقای مهربانی‌ها هویتی آسمانی یافته است. بر این اساس باید گفت روضه منوره در میان تمام اماکن متبرکه رضوی بیشترین قدمت را در این زمینه دارد. چرا که این مکان اولین بخش و در واقع بخش اصلی حرم مطهر رضوی است که از زمان شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) به پناهگاه شیفتگان آن حضرت بدل شده است.
آن طور که تاریخ روایت کرده، پس از شهادت حضرت رضا(ع) در سال 203 هجری قمری، پیکر مطهر آن حضرت، طبق پیش‌بینی آن امام، در باغ حمید بن قحطبه، حاکم و والی خراسان (واقع در روستای سناباد)، دربقعه هارونی به خاک سپرده شد و از آن پس عمارت هارونی به «حرم رضوی» و روستای سناباد به «مشهد الرضا(ع)» شهرت یافت .
حتما روضه منوره را خیلی‌ها با ضریحش می‌شناسند. با 4 گوشه مشبکی که دل‌های بسیاری به آن گره خورده است.
آن طور که شواهد تاریخی نشان می‌دهد، بقعه مبارک حضرت رضا(ع) تا 770 سال بعد از شهادت ایشان، دارای ضریح نبود و اولین ضریح مرقد این حضرت در سال 975 هجری قمری و در دوران حکومت صفویان بر بقعه مبارک نصب شد.
بعد از آن نیز در دوران‌های مختلف 4 ضریح دیگر بر روضه منوره جای گرفت.
ضریح زیبایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، همان ضریح منوری است که این روزها وقتی به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوید، در برابر دیدگانتان نقش می‌بندد. ضریحی که عنوان ضریح آفتاب بر آن نهاده شده تا تداعی‌گر انوار خورشید عالم‌تابی باشد که در این بقعه مدفون شده و برکات وجودش سراسر گیتی را فراگرفته است.
کار ساخت این ضریح پس از پنج سال مطالعه و تحقیق و ارائه طرح‌های مختلف از اواخر سال 1372 آغاز شد و نصب آن همزمان با آخرین غبارروبی در سال 1379 صورت گرفت.
روضه منوره که پیکر مقدس حضرت امام رضا(ع) در آن مدفون است زیر گنبدی زرین و باشکوه قرار دارد و هسته مرکزی بناهای آستان قدی رضوی است.
بنای این مکان تقریبا به شکل مربع می‌باشد و مساحت آن پس از توسعه به حدود 139 متر مربع رسیده است.
کف روضه منوره با بهترین نوع سنگ مرمر پوشیده شده است و قطر دیوارهای اطراف -که سنگینی گنبد برآن قرار دارد- حدود 3متر است. دیواره و سقف روضه منوره با کاشی‌های ممتاز و نفیس سنجری، کتیبه‌ها و آینه‌کاری بسیار زیبا به صورت مقعر و مقرنس تزیین شده است .
حتما حالا که این چند سطر را خوانده‌اید دلتان پرکشیده است برای چند لحظه حضور در این روضه منوره. اما اگر امکان تشرف حضوری اکنون برایتان فراهم نیست، پیشنهاد ما یک زیارت مجازی است.
برای تشرف به این زیارت مجازی می‌توانید از پنجره تلویزیون اینترنتی رضوی وارد شوید.
«تلویزیون اینترنتی امام رضا(ع)» یا «رضوی تی وی» از جمله سایت‌های پرتال جامع رضوی است که در پاسخ به نیازهای معنوی شیعیان و علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت در اقصی نقاط جهان ایجاد شده است. این سایت که با آدرس razavitv.aqr.ir به عنوان یکی از خدمات مجازی و چندرسانه‌ای در سال 86 راه اندازی شده است، این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌آورد تا در همه ساعات شبانه‌روز و در همه نقاط جهان بتوانند تصاویر زنده حرم مطهر رضوی را مشاهده نمایند و با این بارگاه منور ارتباط معنوی برقرار کنند و به زیارت بپردازد. التماس دعا.

فاطمه قهری
در حال و هوای روضه منوره رضوی
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)