×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
ولادت امام حسن عسکری علیه‌السلام
.
ولادت امام حسن عسکری علیه‌السلام 
تو ابالمهدیِ(عج) زهرایی و دوم حسنی(ع)، مجتبایِ دگر فاطمه(س) آقایِ منی 
.
در آستانه‌ یک روز تازه
.
در آستانه‌ یک روز تازه 
صبح همین امروز، عکاس خواسته تا دوباره تبسم تمام لحظه‌های این خانه‌ پر طلوع را ثبت کند و نشان بدهد که تمام جزئیات در این بارگاه می‌توانند نشانه‌ای از لطافت جان زائران باشند 
.
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
.
عکس‌های قدیمی حرم رضوی  
می‌خواهیم این بار اذن ورودمان را از بست شیخ طوسی در سال 1325 هجری خورشیدی بخوانیم و با این عکس که از سال‌های دور به یادگار مانده، دفتری از تاریخ را ورق بزنیم... 
.
وقتی دل هوایی شود، باران و برف هم من را راهی بارگاهت می‌کنند
.
وقتی دل هوایی شود، باران و برف هم من را راهی بارگاهت می‌کنند 
کسی نمی‌تواند انکار کند شکوه این شب زمستانی را، وقتی که هر زائری با شانه‌هایی که از غربت لحظه‌های غریبانه سنگین است به سوی تو می‌آید... 
.
 
 
 
 
 
بیشتر
مناره‌ها
مناره‌ها
عکاس : محمد زائرنیا
مناره یا منار در لغت یعنی جای نور و روشنایی و در اصطلاح، بنایی است بلند که از قدیم بر فراز ایوان اصلی مسجدها، زیارتگاه‌ها و مدارس دینی می‌ساختند و از آن برای اذان‌گویی استفاده می‌کردند.
علاوه بر این، مناره یا
گلدسته، نمادی از مهم‌ترین عناصر معماری اسلامی و آداب ویژه‌ای در فرهنگ معماری اسلامی و آداب و سنن اجتماعی ایران دارد. بنابراین، پیش از آنکه مناره در کنار مسجدها برای اذان‌گویی ایجاد شود، به عنوان برج‌های راهنمایی بوده که مسافران را هدایت می‌کرده و در مواردی میلِ نشان راهنما به حساب می‌آمده است.
اکنون با احتساب دو مناره رفیع مسجد گوهرشاد، دوازده مناره در بناهای حوزه حرم حضرت امام رضا(ع) وجود دارد.

عناوین مرتبط :
نگاهی به 12 مناره بارگاه منور رضوی
عکس‌های بیشتر از حرم مطهر امام رضا(ع)
 
 
 
بیشتر
نمای زیبایی از روستای کنگ
نمای زیبایی از روستای کنگ
عکاس : حسین کوشه‌ای
روستای ییلاقی کنگ از توابع بخش طرقبه در 19 کیلومتری غرب طرقبه و 29 کیلومتری
مشهد واقع شده است. این روستا به دلیل نوع استقرار منازل بر روی کوهپایه شبیه به «ماسوله» گیلان است.
 
 
 
بیشتر
ستاره دریایی
ستاره دریایی
لازم نیست همیشه ستاره‌ها را در آسمان جویا شوید. جالب است بدانید که گاهی اوقات هم ستاره‌ها در کف دریا پنهان می‌شوند. جالب‌تر است بدانید که نمونه‌هایی از این ستاره‌های پنهان و دریایی همین اطراف شماست و در گنجینه‌ آبزیان دریایی موزه‌ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
ستاره دریایی جانوری ابتدائی است که در شاخه‌ خارپوستان و رده‌ ستاره‌سانان طبقه‌بندی می‌شود. ستاره¬های دریایی عموماً گوشت‌خوارند و از صدف‌های پوسته‌دار و حلزون‌ها تغذیه می‌کنند اما بعضی از آن‌ها گیاهان کوچک یا ریزه‌های غذای بستر دریا را می‌خورند. حدود 3 تا 5 سال عمر می‌کنند. دارای بدنی با تقارن شعاعی و 7ـ5 بازو هستند که از صفحه مرکزی آن‌ها منشعب می‌شود. زیر سطح بازوهای‌شان، پاهای لوله‌ای قرار دارد که هر پا می‌تواند مانند یک صفحه‌ مکنده عمل کند. ستاره‌ دریائی پاهای لوله‌‎ای را به سنگ‌ها می‌چسباند تا بتواند به آرامی به اطراف حرکت کند. هم‌چنین از آن‌ها برای گرفتن شکار نیز استفاده می‌شود. ستاره‌ دریائی قدرت ترمیم بالائی دارد و می تواند بازوان از دست رفته را دوباره بسازد. ستاره‌های ظریف به تعداد زیاد در بستر دریاها و تا عمق 2500 متر یافت می‌شوند.
طبقه‌ نخست ساختمان موزه مرکزی آستان قدس رضوی با وسعت حدود 457 مترمربع در هشتم تیرماه 1378 و هم‌زمان با میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) افتتاح شد. این مجموعه شامل دو بخش نرم‌تنان و موجودات دریایی تاکسیدرمی ‌شده است که تمامی آن‌ها بنا بر سنت حسنه‌ وقف به موزه‌ آستان قدس رضوی، اهدا و وقف شده‌اند. از جمله اهداکنندگان شاخص این گنجینه می‌توان به محمد سعید فؤاد وهبه، یکی از شیعیان کشور سوریه، دکتر محمدفرهاد رحیمی، عبدالله میرشکاری، مرتضی کوشک‌باغی، بهروز اسلامی، علیرضا رضایی، محمدابراهیم کریم‌زاده تربتی، ناصر درمحمدی، محسن پیل‌پای، رضا مؤمنی فرد، سید محمد حسنی‌نیا، ابوالفضل عیدیان و ... اشاره کرد.
«محمد سعید فواد وهبه» یکی از شیعیان کشور سوریه است که در سال 1364 برای زیارت به مشهد آمده بود. او پس از بازدید از موزه‌های آستان قدس اظهار داشت که مجموعه بی‌نظیری از صدف‌ها و حلزون‌ها را داشته و مایل است آن‌ها را به موزه‌ آستان قدس رضوی اهدا کند.
در بخش نرم‌تنان، از مجموع 1282 قطعه اهدایی محمد سعید فؤاد وهبه حدود 400 قطعه از گونه‌های مختلف صدف و حلزون و نمونه‌های دیگری از سایر اهداکنندگان به نمایش درآمده است. در بخش موجودات دریایی تاکسیدرمی، مواردی چون ماهی مومیایی شده‌ شیطان دریا، ماهی فوگل، سفره‌ماهی، مارماهی، انواع کوسه‌ماهی، لابستر، مادر میگو (ام‌الروبیان)، بچه تمساح، لاک‌پشت، اسبک دریایی، ستاره دریایی، مرجان، اسفنج و ... وجود دارد که از نظر علمی و زیست‌شناسی بسیار مورد توجه هستند.
 
 
 
بیشتر
در قاب سردر بالاخیابان
در قاب سردر بالاخیابان
علی‌اصغر ناصری، این عکاس خوش‌ذوق، باز هم برای گفتن از سال 1354 هجری خورشیدی بهانه‌ای به دستمان داده و اکنون می‌خواهیم برایتان از بست بالاخیابان و این سردرش بگوییم.
در صفحه‌ 283 از کتاب «تاریخ آستان قدس رضوی» نوشته شده است: «در مدخل اماکن و بیوتات آستان قدس چهار راهرو محل عبور زائران قرار دارد که اصطلاحا به آن‌جا بست می‌گویند. یکی در طرف غرب رو به بالاخیابان و دوم در طرف شمال رو به محله‌ نوقان و خیابان طبرسی و سوم به طرف شرق رو به پایین‌خیابان و چهارم در طرف جنوب غرب مقابل بازار بزرگ و جنب گوهرشاد.
دو بست بالا و پایین که هنوز هم با این نام خوانده می‌شوند از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته‌اند و نام آن‌ها در کتاب‌ها و اسناد و مدارک آستان قدس آمده است. این‌ها همان بست‌های شرقی و غربی هستند که ظاهرا به‌خاطر جریان آب خیابان از غرب به شرق این نام‌ها بر این دو بست نهاده شده است و دو بست هم که در طرف شمال و جنوب ساخته شده از بناهای بعد از انقلاب هستند.»
بست بالا در روزگار احمدشاه و در دوران نیابت تولیت ظهیرالدوله تجدید بنا گردید و با کاشی‌های مرغوب زینت یافت. این بست که بست شیخ طوسی نام‌گذاری شده، در سال 1329 شمسی و در عهد نیابت تولیت بدر هم‌زمان با تعمیر و مرمت بست پایین و پوشیده شدن روی نهر وسط خیابان در محدوده بست، دیوارها و سر در و کف بازسازی شد.
در سال 1341 شمسی و در دوران نیابت تولیت سید جلال‌الدین تهرانی طرح جدیدی به اجرا درآمد و بنای بست از بنیان برچیده شد و در سال‌های 1344-1342 در دوران نیابت تولیت سپهبد عزیزی بنای سر در بست با همان ساختار قبلی و به سبک جدید بازسازی شد و تزییناتی در آن انجام شد و دیواری در مدخل بست در پنج دهنه به طول 20 متر و قطر 135 سانتی‌متر و ارتفاع 8/70 متر بنا شد به طوری که دهانة وسط بزرگ‌تر و دارای یک سر در بود و دو دهانه طرفینی در جنب درگاه بزرگ و دو دهانة کوچک‌تر در اطراف آن‌ها ساخته شد و روی آن با مقرنس‌بندی و کتیبه‌کاری که مرقم به اسمای الهی شده بود زینت یافت.
کتیبه‌ای به طول 4 متر و عرض 75 سانتی‌متر بر آن منبت شده بود و در لچک زیر کتیبه سیمرغی منقوش بود و اطراف آن با طرح‌های اسلیمی و گل‌های بزرگ شاه‌عباسی مزین شده بود و روی پایه‌ها با طرح ترنج‌بندی و دو لچک بزرگ در طرفین سردر با زمینه قهوه‌ای به سبک زینت‌کاری عهد صفوی آراسته شد و پایه‌های بنا با سنگ مرمر و قسمت‌های دیگر دیوارها با کاشی معرق و کتیبه‌هایی به خط محمدحسن رضوان تزیین گردید و زیر طاق و سر در با نقش‌های گره همراه با ده شمسه منبت به سوره‌های قرآنی زینت یافت.


عناوین مرتبط :
عکس‌های قدیمی حرم امام رضا(ع)

 
 
 
بیشتر
دلم برای تو پر می‌کشد امام غریب
دلم برای تو پر می‌کشد امام غریب
گردش تقویم که در فراخنای لحظه‌های نزدیک به آخرین روزهای صفر سکنی می‌گزیند، سفرشان آغاز می‌شود. سفری که دل را در گرو عشق، به قدم‌هایی استوار پیوند می‌دهد و مقدمی می‌شود برای مقصودی که طعم لحظه‌های وصالش را جز با تجربه نمی‌توان چشید.
حالا باز همان روزها می‌رسد و دل جا مانده من، در تلاطم این قدم‌های خسته اما استوار، بی‌تاب می‌شود. حالا که باز نسیم آخر صفر به مشام می رسد، به جاده‌هایی باید دل بسپاریم که مقدم رهروان طریق عاشقی می‌شود و به آستانی باید چشم و دل بدوزیم که در این غمناک‌ترن لحظه‌های هرساله‌اش و در این روزهای سرد پاییزی‌اش هم می‌تواند نه فقط تمام ساکنان سرزمین خاک را که تمام اهالی افلاک را، گرمابخش باشد و آرامش دهنده.
عشق، تنها واژه‌ای است که ظرفش تاب تحمل این مظروف را دارد. درست است که آخرین روزهای ماه صفر به رنگ عزای پیام‌آور مهربانی‌ها، کریم اهل بیت و حضرت شمس الشموس(ع) غرق در ماتم شده و هویت یافته اما این روزها جلوه‌گاه یک شور پراحساس دیگر نیز شده است. آئین پرشکوهی که به حضور پیر و زن و مرد و جوان و خرسال در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس بازنمایی می‌کند عشق و ارادت این مردم به ساحت حضرت خورشید را.
تشرف زائران پیاده، به سرزمین شهود و شهادت در آخرین روزهای ماه صفر هرچند قدمتی چندین ساله دارد، اما حالا چند سالی می‌شود که با شکوهی روزافزون برگزار می‌شود و تصویری ناب از شوق زیارت و تمنای آستان‌بوسی حضرت رضا(ع) را در میان ارادتمندانش به نمایش می‌گذارد.
هر کجا زائری قدم بگذارد خادمی نیز به پیشوازش می‌رود و به احترام تکریمش می‌کند. فرقی نمی‌کند آنجا سر در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی باشد یا جایی 50 کیلومتر آن سوتر در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس.
خادمان آقا در این روزها که زائران پیاده قدم در راه می‌گذارند، با همان حال و هوای خدمت در آستان ملائک پاسبان حضرت شمس الشموس(ع) به پیشواز زائران می‌روند و با برپایی ایستگاه‌های صلواتی علاوه بر پذیرایی از زائران پیاده خدمات مختلف درمانی، بهداشتی و ... را نیز به آن‌ها ارائه می‌دهند.
زائران پیاده وقتی که به مقصد می‌رسند، همراه می‌شوند با فوج زائرانی که از هر کجا، خود را به مشهد‌الرضا(ع) رسانده‌اند تا سوگواری‌های آخر صفرشان را به حضور در جوار مضجع شریف امام مهربانی‌ها غنا بخشند و در اجتماع عظیم عزاداران رضوی حضور به هم رسانند.
در این روزها خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، صحنه حضور پرشور و پرشمار عزاداران، در قالب دسته‌های عزاداری از سراسر کشور و دیگر کشورهای اسلامی است. صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی نیز با برپایی محافل گوناگون در این روزها میزبان عزاداران سوگ رسول الله(ص)، کریم اهل بیت(ع) و عالم آل پیامبر(ع) هستند.
اما در این روزها محافل آئینی ویژه‌ای نیز در حرم مطهر رضوی بر پا می‌شود که سبقه‌ای دیرینه دارند و بسیار مورد توجه زائران قرار می‌گیرند.
آئین خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) یکی از این برنامه‌هاست که همه ساله با حضور خادمان بارگاه منور رضوی در رواق دارالکرامه برگزار می‌شود.
در این آئین خادمان حضرت رضا(ع) با در دست داشتن لاله‌های فروزان دور رواق حلقه می‌زنند و بعد از برگزاری آئینی ویژه خطبه مخصوص این شب را قرائت می‌کنند.
این مراسم هر سال علاوه بر شب شهادت امام رضا(ع) در شب عاشورا نیز برگزار می‌شود.
اما وقتی به روز شهادت حضرت رضا(ع) می‌رسیم، جای جای حرم مطهر رضوی مملو از حضور زائران عزادار می‌شود و تصویری بدیع از حضور پراحساس ارادتمندان ساحت حضرت رضا(ع) و این آستان فرشته پاسبان به منصه ظهور می‌رسد.
در این روز خادمان آستان قدس رضوی علاوه بر فراهم آوری شرایط حضور زائران در صحن‌ها و رواق‌های گوناگون، با برپایی برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی، غنابخشی به زمان‌های حضور زائران را نیز در دستور کار قرار می‌دهند.

غروب آخرین روز صفر انگار، بغضی در سینه ات می کارد که تمام وجودت را در التهاب خود متاثر می کند. وقتی خورشید در واپسین لحظه های تلالو این روز به سر می برد گویی این شهر باز رنگ شهود می گیرد و مرور می کند ماجرای شهادت را ...
و آن ها که اینجا زائرند همه شاهدند که چه سوز و گدازی بر جان خادمان حضرتش می افتد در این لحظه ها. آن ها که هویت خود را از وجود با برکت این امام رئوف وام گرفته اند، در این لحظه ها سوگوارتر از هر آنی، همراه با یکدیگر به زیارت مشرف می شوند و باز با لاله های فروزان در دست، اشک های روی گونه، نوحه های روی لب و هزاران آه و سوز در دل به عزا بر میخیزند برای مولایشان حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع).
آئین سنتی شام غریبان حضرت رضا(ع) که سال هاست با حضور خادمان بارگاه ملائک پاسبان رضوی در غروب روز آخر صفر برپا می شود نیز، شباهتی بسیار با آئین شام غریبان حضرت اباعبدالله(ع) در این آستان مقدس دارد. در این دو برنامه خادمان حضرت رضا(ع) مسیر سازمان مرکزی آستان قدس رضوی در چهارراه شهدا تا حرم مطهر را به صورت گروهی می پیمایند و سپس با تجمع در صحن جمهوری اسلامی به عزاداری می پردازند.
فاطمه قهری
مرور حال و هوای حرم مطهر رضوی در آخرین روزهای ماه صفر
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)