×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
.
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
باتوجه به قدمت اماکن متبرکه‌ی مشهد و نیز علاقه‌ی زائران بارگاه ملکوتی منور رضوی به عکس‌های قدیمی حرم، مجموعه‌ای از تصاویر قدیمی حرم مطهر، مساجد، مدارس، بافت اطراف حرم و ... در این بخش قرار داده شده است.
.
پرنده و بی‌نهایت
.
پرنده و بی‌نهایت
این آسمان تا بی‌نهایت ادامه دارد... این آسمان پرواز را معنا می‌کند...
.
عکس‌های خود را برای ما ارسال کنید.
.
عکس‌های خود را برای ما ارسال کنید.
شما می‌توانید از طریق صفحه ارسال کاربران عکس‌های جدید و قدیمی خود را از مشهد مقدس، حرم مطهر امام رضا(ع) و سایر اماکن مذهبی به وب سایت عکس رضوی بفرستید.
.
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
.
تصاویر باکیفیت از حرم مطهر امام رضا(ع)
این گنبد همه چیز را به سوی خود می‌کشد، بال های خسته را، دل‌های شکسته را ...
.
 
 
 
 
بیشتر
رواق دارالحجه
رواق دارالحجه
عکاس : مسعود نوذری
دارالحجه در زیر
صحن انقلاب اسلامی واقع شده و 6799 مترمربع زیربنا و شش متر ارتفاع دارد. ساخت این رواق از اواخر سال 1381 آغاز شد.
جداره‌های این بنا به صورت ازاره سنگ و ترکیبی از گچ‌بری و آینه‌کاری و نقاشی روی گچ است. دو ورودی اصلی از طریق بست‌های شیخ طوسی و شیخ حرعاملی برای دسترسی به این رواق طراحی شده است. جدیدترین رواق حرم مطهر امام رضا(ع) زیر صحن انقلاب اسلامی(قدیمی‌ترین صحن حرم) با مساحتی حدود 7 هزار مترمربع -که با مدرن‌ترین تکنیک‌های مهندسی خاکبرداری شده- ساخته شده است.
از شگفتی‌های این بنای عظیم، خاکبرداری زیر سردرهای ساعت و نقاره‌خانه با وزن حدود 7هزار تن است که بدون کوچک‌ترین آسیب و خطری تحکیم و مقاوم‌سازی شده است.
مدفن د� عالم ربانی؛ شیخ قزوینی در ضلع جنوبی و شیخ نخودکی در شمالی این رواق قرار دارد.
رواق دارالحجه، بیش از 8 هزار مترمربع آیینه‌کاری و معادل همین مقدار نیز سنگ‌کاری انجام شده است. کف رواق با سنگ‌های سفید، کرم و صورتی پوشیده شده است. آیینه‌کاری، طلاکاری، نقره‌کاری، گچ‌بری و رنگ‌آمیزی در تلفیق با هم هنری را خلق کرده‌اند که در نوع خود بی‌نظیر و چشم‌نواز است. در طاس‌ها، گلبرگ‌ها به صورت برجسته و به سبک گچ‌بری ریز و روی خلق شده‌اند که برگ‌های نقره‌ای آن‌ها را پوشانده و مرکز گلبرگ‌ها نیز با آیینه‌های کپ تزیین شده‌اند.
با ساخت رواق دارالحجه در میانه رواق شیخ حرعاملی و شیخ طوسی که در شرقی‌ترین و غربی‌ترین محدوده قدسی حرم رضوی واقع شده‌اند، قطری در محدوده قدسی ایجاد می‌شود که شرقی‌ترین و غربی‌ترین نقطه را به یکدیگر متصل می‌کند.این رواق در سطح اماکن متبرکه رضوی تنها رواقی است که در آن، قبله با سوی زیارت هم‌راستا می‌شود.
 
 
 
بیشتر
تمبرهای موقتی مشهد
تمبرهای موقتی مشهد
گنجینه تمبر و اسکناس به عنوان دومین گنجینه تخصصی در مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی در تاریخ 21 بهمن سال 1369 با حضور آیت الله واعظ طبسی، تولیت عظمای آستان قدس رضوی، افتتاح شد.
این گنجینه که با افزوده شدن مسکوکات در اوایل سال 1388، اکنون گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات نامیده می‌شود، با در اختیار داشتن گنجینه‌ای قابل توجه از تمبرها و دیگر اقلام پستی، اسکناس‌ها و مسکوکات تاریخی و معاصر ایران و سایر کشورهای جهان یکی از گنجینه‌های شناخته شده در کشور است.
آنچه این گنجینه را در مقایسه با دیگر گنجینه‌ها و موزه‌های مشابه در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد، این است که تقریباً تمام تمبرها و دیگر اقلام پستی، اسکناس‌ها و مسکوکات به نمایش گذاشته شده و موجود در آن، از مجموعه هدایای تقدیم گشته به آستان مقدّس حضرت ثامن الحجج(ع) بوده و سالانه پذیرای صدها هزار نفر از زائران حرم مطهر رضوی و گردشگران و مجموعه‌داران تمبر، اسکناس و مسکوکات از ایران و سایر کشورهاست.
تمبرهای موقتی مشهد معروف به تمبرهای «ویکتور کاستین» از تمبرهای بسیار شاخص و نمونه‌ گنجینه‌ی تمبر آستان قدس رضوی است. ویکتور کاستین (Victor Castaign)از جمله مستشاران بلژیکی بود که در دوره‌ سلطنت مظفرالدین‌شاه قاجار وارد ایران شد و بلافاصله، مأمور اداره‌ گمرک و پست و مدیر کل پست‌خانه‌ مشهد شد. وی در بین ماه‌های اسفند 1280 و اردیبهشت 1281 هجری شمسی، به بهانه‌ کمبود تمبر و بدون کسب اجازه از مقامات دولتی در تهران، به طراحی، چاپ و انتشار یک سری تمبر اقدام کرد. این تمبرها تا اردیبهشت 1281 هجری شمسی در پستخانه‌های مشهد، قوچان، بجنورد، به فروش رسیده و از آن‌ها استفاده‌ پستی شد. مقامات دولت مرکزی به محض اطلاع یافتن از این اقدام غیر قانونی،‌ دستور جمع‌آوری تمبرها را صادر کرده، کاستین را عزل و از ایران اخراج کرد.
این تمبرها به علت تیراژ پایین و مدت استفاده‌ پستی محدود، از جمله کمیاب‌ترین تمبرهای ایران به شمار می‌روند.
خوب است بدانید، در گنجینه‌ تمبر آستان قدس رضوی، صدها هزار قطعه انواع تمبر و دیگر اقلام پستی، ده‌ها برگ اسکناس و مسکوکات موجود است که تنها بخشی از آن، در سالن‌های نمایش در معرض دید عموم قرار داده شده و قسمت اعظم آن در مخزن گنجینه نگه‌داری می‌شود.
 
 
 
بیشتر
دارالقرآن الکریم؛ مدرسه‌ قرن 9 هجری
دارالقرآن الکریم؛ مدرسه‌ قرن 9 هجری
یک عکس زیبای دیگر هم این بار میهمان نگاه‌هامان شده تا به بهانه‌اش به سال‌های میانی این قرن سفر کنیم. این بار هم این شاهکار ماندگار را عکاس تبریزی، علی‌اصغر ناصری، به ثبت رسانیده است. او را باید از نخستین افرادی دانست که با استفاده از نور آفتاب عکاسی می‌کرده و از معدود عکاسانی به شمار آورد که کمر همت برای زنده نگاه داشتن تاریخ و آداب و رسوم زادگاهش بسته بوده. عکاسی که با به تصویر کشیدن مقطعی از تاریخ این سرزمین نام خود را نیز به تاریخ سپرد و در اول مرداد ماه 1378 چشم بر این جهان بربست.
از خالق تصویر که بگذریم و بخواهیم به بنای عکس بپردازیم باید از مدارس علمیه سخن بگوییم و این مدرسه را که شاهکار گچ‌بری به حساب می‌آید برای‌تان تشریح کنیم.
کتابی با عنوان «مکتب‌خانه‌ها و مدارس قدیمی آستان قدس رضوی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شده که نویسنده‌ آن، فاطمه جهان‌پور، محقق اسناد و وقف‌نامه‌های موجود درباره‌ مدارس قدیم نوشته است:
«از گذشته‌های دور در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا(ع) دو نوع مرکز آموزشی وجود داشته: یکی مکتب‌خانه‌ها که مخصوص آموزش اطفال بود و حکم مدارس ابتدایی و دبستان‌های امروزی را داشت، دیگری مدارس علمیه که آموزش در آن‌ها تخصصی شده و مرحله‌ عالیه‌ تحصیل را دربر می‌گرفت...»
از طریق مطالعات انجام شده بر روی اسناد موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌توان دریافت کرد که مجموعا سه مکتب‌خانه در حرم مطهر امام رضا(ع) برپا بوده که قدیمی‌ترینِ آن‌ها مکتب‌خانه‌ اطفال در صحن عتیق است. اما بعدها (سال 1305 هجری خورشیدی) حکومت درصدد برآمد به بهانه غیربهداشتی بودن مکتب‌خانه‌ها و اصول نادرست تعلیم و تربیت که در آن‌ها رایج بود، مکتب‌خانه‌ها را تعطیل کند و به ‌جای آن مدرسه و دبستان دولتی تأسیس کند.
اما مدرسه‌ای زیبا و ماندگار که از بناهای دوران شاهرخ است و تاسیس‌کننده‌ آن آقای غیاث‌الدین یوسف خواجه بهادر، از افراد مهم استان خراسان بود، همین مدرسه‌ای است که گنبدهای آن را در تصویر مشاهده می‌کنید. این بنا از لحاظ زیبایی و کاشی‌کاری و نقاشی‌ها بسیار خیره‌ کننده ساخته شده است. این نمونه‌ زیبای سبک معماری آجرتراشی در عصر تیموری، توسط غیاث‌الدین امیر یوسف خواجه بهادر درسال 843 هجری قمری هم‌دوره با ساخت مسجد جامع گوهرشاد برای تحصیل طلاب علوم دینی احداث شده و مدتی به نام بانی اولیه‌اش به «یوسف خواجه» یا «یوسفیه» و سپس به علت وجود دو ورودی در شرق و غرب مدرسه به مدرسه‌ دو درب مشهور شده است.
این مدرسه دو گنبد دارد در دو ضلع جنوبی و در بین این گنبدها سنگ قبری با تاریخ ۸۴۶ به نام یوسف خواجه بهادر قرار گرفته است. مهدی سیدی، از مورخان نامور خراسان، معتقد است که این مدرسه و گورهای آن متعلق به خانواده‌ امیر شیخ علی بهادر است.
اکنون این فضا به دارالقرآن الکریم شهرت یافته است. مساحت دارالقرآن الکریم 500 متر مربع در دو طبقه و شامل 32 حجره است. این مدرسه هم اکنون در مرکز مجموعه‌ اماکن و بیوتات حرم مطهر رضوی قرار گرفته و به دستور تولیت عظمای آستان قدس رضوی مرمت شده است. فضای مدرسه‌ دودرب از سال 1381 برای آموزش علوم قرآنی و حدیث در اختیار اداره‌ آموزش علوم قرآن و حدیث قرار گرفته است و در حال حاضر محافل انس با قرآن و کلاس‌های آموزشی این اداره در این مکان برگزار می‌شود.

 
 
 
بیشتر
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
تلالو نور در همه جای حرم، جلوه دارد. تفاوتی میان صحن‌ها و رواق‌ها، رواق‌ها و شبستان‌ها و حتی بناهای جدید و قدیمی نیست.
اینجا در گوشه گوشه حرم می‌توانی ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس را ببینی در روشنایی که از چلچراغ‌ها ساتع می‌شود و در آینه‌کاری‌ها آن قدر باز می‌تابد و باز خود را می‌نماید، که هیچ نقطه‌ای بدون نور، بدون این ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس، باقی نمی‌ماند.
اینجا اما چراغ‌ها خود می‌دانند که هر قدر هم بر توانشان بیفزایند و بدرخشند و هر قدر هم آینه‌ها سیقل بخورند و باز بتابانند انوار منتشر شده از آن‌ها را، بازهم هیچ‌اند، نه این‌که کم نورند، نه! تاریکند در برابر آن خورشیدی که اینجا می‌درخشد و پرتوهای بی‌مثالش را منتشر می‌کند در زمین و آسمان.
آری! اینجا چلچراغ‌ها، نشانه‌اند؛ نشانه‌ای خیلی کوچک از روشنایی بی‌کران ...
برای این‌که جایی ملجا شود و مامن، اولین کار این است که چراغی آنجا روشن شود. می‌توان گفت حریم امن رضوی نیز از این قائده مستثنا نبوده و بر این اساس تاریخچه روشنایی در آن همسنگ است با تاریخچه حیات حرم.
به همین خاطر نیز روشنایی یکی از مهم‏ترین و مورد توجه‌ترین وقفیات ارادتمندان حضرت رضا(ع) به آستان قدس رضوی است.
در طومار علیشاهی که نوعی آیین‌نامه برای ایجاد نظم در تشکیلات آستان قدس رضوی است، روشنایی جزو اولین و پرمصرف‌ترین مواردی به حساب می‌آید که بر آن تأکید شده است.
تصویری که از رواق دارالضیافه مشاهده می‌کنید، هرچند از معدود تصاویر قدیمی موجود از رواق‌های حریم امن رضوی است، اما نشانه‌ای است از چراغ‌هایی که در سال‌های دور در این حرم روشنایی می‌افروخت.
البته جالب است که بدانید روزگاری شمع‌ها و مشعل‌ها باعث روشنایی حرم بوده‌اند. این را سندهای موجود از سال‌های 1228 تا 1250 هجری قمری روایت می‌کنند. اما هر چه پیش‌تر می‌آییم، فانوس‌ها و چراغ‌های برقی نمود بیشتری می‌یابند. فانوس، فانوس لامپ‌ها، چهارشاخ‌ها، جار، نخ، موم، پیه گداخته، روغن چراغ، مقراض، گل‌گیر سیم برنجی، سرشور و... ابزار روشنای حرم بوده‌اند و امروز خانه‌نشین غرفه‌های موزه‌ شده‌اند.
همان‌طور که گفته شد، روشنایی یکی از مهم‌ترین موقوفات حرم مطهر رضوی بوده و روشنایی امروز حرم نیز بر پایه همین موقوفات است. به عبارتی اگرچه نوع مصرف موقوفات عوض شده، اما تأمین روشنایی که همان هدف وقف بوده است، برآورده می‌شود. چنانچه روزگاری این درآمد صرف شمع و پیه‌سوز می‌شد، اما امروز هزینه تأسیسات برق حرم را تأمین می‌کند.
امروز بیش از 30 هزار و 500 شعله لامپ در طول شبانه روز در حرم مطهر رضوی روشن می‌شود و نور مناسب برای بهره‌برداری حداکثری زائران از زمان‌های حضور در حریم فرشته پاسبان رضوی را فراهم می‌کند.
خادمان بارگاه منور رضوی در اداره روشنایی آستان قدس رضوی، همواره در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از امکانات و فناوری‌های نوین، بهترین روشنایی ممکن را در صحن و سرای امام مهربانی‌ها جلوه‌گر کنند.
آن‌ها برای تحقق این امر با روش‌های دقیق مهندسی و استفاده از ابزار سنجش میزان نور محیط، میزان و شدت تابش نور در جای جای حرم را اندازه‌گیری می‌کنند و متناسب با شرایط محیطی نسبت به تامین نور مورد نیاز همت می‌گمارند.
اداره روشنایی آستان قدس رضوی، وظایف گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت، تعمیر، تعویض و تنفیظ انواع جار و نورافشان و دیوار کوب، چیدن میز و چراغ لاله و گلدان مناسب به مناسبت‌های مختلف، تزئینات و نصب پارچه در داخل و بیرون جایگاه‌های سخنرانی در حوزه اماکن متبرکه اشاره کرد.
نمایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، گوشه‌ای از مراسم تعویض پوشش ضریح و پرچم گنبد مطهر رضوی است که همه ساله در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود و به مانند بسیاری از برنامه‌های حرم، لاله‌های فروزان، زیبایی بخش آن هستند.
اما آستان مقدس رضوی برای بهره‌گیری مناسب از انرژی الکتریکی و جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز تمهیداتی اندیشیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعویض لامپ‌های مورد استفاده در چلچراغ‌ها و لوستر‌های حرم مطهر اشاره کرد.
امروزه در تمام بخش‌های روشنایی حرم، از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود و از دیگر سوی، آینه‌کاری به کار گرفته شده در این آستان منور نیز نقشی بسزا در بازتاب نور و بهره‌گیری حداکثری از انرژی الکتریکی دارد.
اما وقتی سخن از نور و روشنایی به میان می‌آید، نمی‌توان به سادگی گذشت از کنار شب‌ها و روزهایی که به یمن زیباییشان، حرم آقا جلوه‌گاهی از نور می‌شود.
اوج تجلی این چراغانی‌ها در روزهای پایانی دهه کرامت خودنمایی می‌کند.
و در این چراغانی‌ها نیز بازهم دست‌هایی از خادمان آستان مقدس رضوی، به خدمت گشوده می‌شود و روشنایی می‌بخشد به آستان پاک آقا.
فاطمه قهری
نگاهی به تلالو نور در آستان حضرت خورشید
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)