×
تماس با ما
 
×
درباره ما
وب‌سایت عکس رضوی به عنوان یکی از وب‌سایت‌های پورتال جامع آستان قدس رضوی با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای حرم مطهر، مشهدالرضا(ع) و فعالیت‌های آستان قدس رضوی به عموم مردم در قالب عکس و گزارش تصویری ایجاد شده است.
این وب‌سایت دارای بخش‌های گزارش تصویری، حرم مطهر، فوکوس، چند سطر عکس، تصاویر قدیمی، مشهدالرضا(ع)، نفایس، نگارخانه و زیارت مجازی می‌باشد.
«عکس رضوی» با توجه به حوزه‌های فعالیتش می‌تواند منبع تصویری مهمی برای شیفتگان و دلدادگان آستانه حضرت شمس‌الشموس(ع)، عکاسان هنری و خبری، علاقه‌مندان به تاریخ معاصر، طراحان گرافیک و نویسندگان باشد.
امکانات و خدماتی چون زیارت مجازی حرم مطهر رضوی، عکس‌های باکیفیت و بنرهای گرافیکی در ابعاد مناسب از خدماتی‌ست که این وب‌‍‌سایت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
 خبرخوان
 
سوگ حسینی در حرم رضوی
 
سوگ حسینی در حرم رضوی
بارگاه منور امام هشتم(ع) در عزای سرور و سالار شهیدان به سوگ و ماتم نشست.
 
آن روزها یادم هست مادرم...
 
آن روزها یادم هست مادرم...
انگار جایمان عوض شده است. این بار تویی که چشمانت توان خواندن ندارد و منم که باید به جای تو دعاها را در گوشت زمزمه کنم ...
 
صحن مسجد گوهرشاد
 
صحن مسجد گوهرشاد
مسجد گوهرشاد صحنی به وسعت 2800 متر مربع دارد و زیربنای آن 9400 متر مربع است. این مسجد در قسمت جنوبی حرم امام رضا(ع) قرار دارد و مسجدی چهارایوانی است...
 
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
 
عکس‌های قدیمی حرم رضوی
باتوجه به قدمت اماکن متبرکه‌ی مشهد و نیز علاقه‌ی زائران بارگاه ملکوتی منور رضوی به عکس‌های قدیمی حرم، مجموعه‌ای از تصاویر قدیمی حرم مطهر، مساجد، مدارس، بافت اطراف حرم و ... در این بخش قرار داده شده است.
 
 
 
 
 
بیشتر
رواق دارالسیاده
رواق دارالسیاده
عکاس : مسعود نوذری
دارالسیاده از قدیمی‌ترین رواق‌های روضه منوره است که در غرب و جنوب‌غربی حرم مطهر از شمال به جنوب امتداد دارد. نامگذاری این رواق به «دارالسیاده» از آن جهت است که از قدیم محل اجتماع سادات و منسوبان به خاندان حضرت علی(ع) بود. رواق دارالسیاده نیز از بناهای گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری است که در اوایل قرن نهم، همزمان با مسجد گوهرشاد ساخته شده است.
طول رواق 32/86 متر است. در دوطرف آن، پنج صفه وجود دارد که عرض بنا را متفاوت کرده است. رواق دارالسیاده از لحاظ هنر کاشی‌کاری و کتیبه‌ای، مجموعه‌ای از هنرهای تزیینی، معماری و هنرهای دستی و گویای نبوغ ایرانیان در انواع هنرهاست.
در سال 1375 ه.ش قسمتی از شمال دارالسیاده به مسجد بالاسر افزوده شد تا زائران بیشتری بتوانند در آن محل که به مسجد بالاسر اتصال دارد، از فیض نماز زیارت بهره‌مند شوند.
دارالسیاده از جنوب به مسجد گوهرشاد، از شرق به رواق دارالحفاظ و از غرب به رواق بزرگ دارالولایه مرتبط است.
مساحت دارالسیاده 373 مترمربع است. 
 
 
 
بیشتر
بنای هارونیه
بنای هارونیه
عکاس : نیما نجف‌زاده
بنایی که امروز به
هارونیه معروف است، در فاصله حدود (800 متری) آرامگاه «حکیم ابوالقاسم فردوسی» و (24 کیلومتری) مشهد واقع شده است.«هارونیه» نام جدیدی است که به این مکان داده شده است و هیچ ارتباطی به هارون الرشید عباسی ندارد.این بنا به لحاظ کارکرد خانقاه یا آرامگاهی است که در سده هشتم هجری روی بقایای ساختمان‌های قدیمی شهر «تابران» ساخته شده و در دوره تیموری سه بنای جدید به آن افزوده شده است.
 
 
 
بیشتر
مرقع گل و مرغ
مرقع گل و مرغ
مُرَقَّع به مجموعه‌ای متصل به هم از قطعات مختلف هنری شامل انواع آثار خوشنویسی و نقاشی گفته می‌شود. در نسخه‌پردازی، مرقع مجموعه‌ای از آثار یا آلبومی است از قطعات مختلف شامل آثار گوناگون خوشنویسان، نقاشان، تصویرگران و مذهبان که به شکل رقعه‌رقعه یا پاره‌پاره به یک‌دیگر پیوسته و شیرازه بسته و به‌صورت کتاب یا بیاض تجلید شده‌اند که در واقع حاصل این کار آلبومی از صفحات به هم پیوسته از آن آثار است.
در بخش ویژه‌ نقاشی و نگارگری مرقعات، گل و مرغ را باید یکی از شاخه‌های اصلی این هنر دانست که از اواسط دوره‌ صفویه به‌وجود آمده و ریشه در سنت‌های دیرین دارد. این گونه‌ جدید نقاشی، گل‌ها و پرندگان، گل و مرغ و به‌صورت «تک‌نقاشی» بر صفحات مرقعات قرار می‌گرفت.
تالار نفایس مرقعات آستان قدس رضوی از سال 1373 مشغول به جمع‌آوری و مستندسازی آثار نفیس هنری بود که این آثار از دهه‌ کرامت سال 1391 در ساختمان قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش قرار گرفته است.
قطعات و مرقعات این تالار شامل خطوط نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق است. از استادان و هنرمندان برجسته‌ و صاحب سبک آستان قدس رضوی در حوزه‌ گل و مرغ خوشنویسی می‌توان به استادان عبدالعلی بروسان، هاشم ظریف تبریزیان و عیسی آلفته اشاره کرد که آثارشان در این مجموعه نفیس عرضه شده است.
یکی از آثار استاد برجسته‌ این هنر، استاد ظریف تبریزیان، این گل و مرغ زیباست که در تالار مرقعات آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده و محصول سال 1363 هجری خورشیدی است.
هاشم ظریف تبریزیان در سال 1301 هجری خورشیدی در مشهد مقدس دیده به جهان گشود و از پانزده سالگی به هنر نقاشی گرایش پیدا کرد و هم‌اکنون یادگارهای بسیار زیبایی از این هنرمند در موزه‌ آستان قدس رضوی وجود دارد.
 
 
 
بیشتر
خرابی زیر گلدسته طلا
خرابی زیر گلدسته طلا
گلدسته در لغت به دسته‌ای از شاخه‌های گل گفته می‌شود که به یک‌دیگر بسته شده باشند. ساختن گلدسته یا مناره که به مکانی از مصدر نور اطلاق می‌شود، در اماکن مقدس اسلامی و معابد، برای ایجاد روشنایی و گفتن اذان به وسیله‌ مؤذن‌ها به وجود آمده است تا روشنایی و صدای اذان، با استفاده از ارتفاع گلدسته، فضای بیشتری را دربرگیرد.
وجود گلدسته یکی از ویژگی‌های اماکن مقدس اسلامی است. در مجموعه‌ آستان قدس رضوی، هشت گلدسته یا
مناره وجود دارد که از این میان، دو گلدسته‌ طلا، جلوه‌ای شکوه‌مند به بارگاه حضرت رضا(ع) بخشیده است.
این بار قصد داریم به صورت اختصاصی درباره‌ یکی از گلدسته‌های طلایی در بست شیخ طبرسی سخن بگوییم. بست طبرسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده و محدوده‌ آن در تعریض فلکه و تخریب سال‌های پیش از پیروزی انقلاب تا حدی مشخص بود.
این محوطه از جنوب و از طریق درب داخل ایوان به صحن انقلاب متصل است و از شمال با فاصله و از طریق ورودی‌های بزرگ جدیدالاحداث به خیابان طبرسی راه دارد. دارای 86/5 متر طول و 24 متر عرض است. در ضلع غربی آن ساختمان جدید کتابخانه مرکزی قرار دارد و از ضلع شرقی با ساختمان دانشگاه علوم اسلامی رضوی مرتبط است.
گلدسته‌ طلایی بالای ایوان عباسی، زینت‌بخش بست شیخ طبرسی است. زیبایی‌ کاشی‌کاری، کتیبه‌نویسی و پوشش سنگ مرمر در ازاره‌ بست و کف بنا و باغچه برجسته‌ مجهز به نرده‌های آهنی و تیرهای برق میانی و آب‌نمای سنگی آن جلب توجه می‌کند.
این مناره که در تصویر می‌بینید و روبروی ایوان طلا قرار دارد، به امر نادرشاه افشار در مدت 40 روز ساخته شده است. در کتیبه‌ این مناره، تاریخ ساخت آن، سال 1145 هجری قمری قید شده است. نادرشاه افشار، پیش از رسیدن به مقام سلطنت، یعنی پس از اینکه در سال 1144 هجری قمری، شاه طهماسب دوم را از سلطنت خلع و پسرش شاه عباس سوم را به سلطنت معرفی کرد و خود، نائب‌السلطنه و سپه‌سالار او شد، این مناره را ساخت و آن را همراه با ایوان، مزین به خشت‌های طلا کرد. مناره‌ یاد شده، 35 متر ارتفاع دارد و با خشت‌های طلایی که لوزی شکل هستند، پوشیده شده‌اند.
آن‌چه در این تصویر به خوبی مشهود است، خرابی زیر این گلدسته است که با دستان عکاس دهه‌ 50 قرن حاضر خورشیدی، علی‌اصغر ناصری، در تاریخ به ثبت رسیده و هم‌اکنون در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

 
 
 
بیشتر
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
جلوه‌ای از پرتو شمس‌الشموس
تلالو نور در همه جای حرم، جلوه دارد. تفاوتی میان صحن‌ها و رواق‌ها، رواق‌ها و شبستان‌ها و حتی بناهای جدید و قدیمی نیست.
اینجا در گوشه گوشه حرم می‌توانی ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس را ببینی در روشنایی که از چلچراغ‌ها ساتع می‌شود و در آینه‌کاری‌ها آن قدر باز می‌تابد و باز خود را می‌نماید، که هیچ نقطه‌ای بدون نور، بدون این ذره‌ای از تلالو حضرت شمس‌الشموس، باقی نمی‌ماند.
اینجا اما چراغ‌ها خود می‌دانند که هر قدر هم بر توانشان بیفزایند و بدرخشند و هر قدر هم آینه‌ها سیقل بخورند و باز بتابانند انوار منتشر شده از آن‌ها را، بازهم هیچ‌اند، نه این‌که کم نورند، نه! تاریکند در برابر آن خورشیدی که اینجا می‌درخشد و پرتوهای بی‌مثالش را منتشر می‌کند در زمین و آسمان.
آری! اینجا چلچراغ‌ها، نشانه‌اند؛ نشانه‌ای خیلی کوچک از روشنایی بی‌کران ...
برای این‌که جایی ملجا شود و مامن، اولین کار این است که چراغی آنجا روشن شود. می‌توان گفت حریم امن رضوی نیز از این قائده مستثنا نبوده و بر این اساس تاریخچه روشنایی در آن همسنگ است با تاریخچه حیات حرم.
به همین خاطر نیز روشنایی یکی از مهم‏ترین و مورد توجه‌ترین وقفیات ارادتمندان حضرت رضا(ع) به آستان قدس رضوی است.
در طومار علیشاهی که نوعی آیین‌نامه برای ایجاد نظم در تشکیلات آستان قدس رضوی است، روشنایی جزو اولین و پرمصرف‌ترین مواردی به حساب می‌آید که بر آن تأکید شده است.
تصویری که از رواق دارالضیافه مشاهده می‌کنید، هرچند از معدود تصاویر قدیمی موجود از رواق‌های حریم امن رضوی است، اما نشانه‌ای است از چراغ‌هایی که در سال‌های دور در این حرم روشنایی می‌افروخت.
البته جالب است که بدانید روزگاری شمع‌ها و مشعل‌ها باعث روشنایی حرم بوده‌اند. این را سندهای موجود از سال‌های 1228 تا 1250 هجری قمری روایت می‌کنند. اما هر چه پیش‌تر می‌آییم، فانوس‌ها و چراغ‌های برقی نمود بیشتری می‌یابند. فانوس، فانوس لامپ‌ها، چهارشاخ‌ها، جار، نخ، موم، پیه گداخته، روغن چراغ، مقراض، گل‌گیر سیم برنجی، سرشور و... ابزار روشنای حرم بوده‌اند و امروز خانه‌نشین غرفه‌های موزه‌ شده‌اند.
همان‌طور که گفته شد، روشنایی یکی از مهم‌ترین موقوفات حرم مطهر رضوی بوده و روشنایی امروز حرم نیز بر پایه همین موقوفات است. به عبارتی اگرچه نوع مصرف موقوفات عوض شده، اما تأمین روشنایی که همان هدف وقف بوده است، برآورده می‌شود. چنانچه روزگاری این درآمد صرف شمع و پیه‌سوز می‌شد، اما امروز هزینه تأسیسات برق حرم را تأمین می‌کند.
امروز بیش از 30 هزار و 500 شعله لامپ در طول شبانه روز در حرم مطهر رضوی روشن می‌شود و نور مناسب برای بهره‌برداری حداکثری زائران از زمان‌های حضور در حریم فرشته پاسبان رضوی را فراهم می‌کند.
خادمان بارگاه منور رضوی در اداره روشنایی آستان قدس رضوی، همواره در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از امکانات و فناوری‌های نوین، بهترین روشنایی ممکن را در صحن و سرای امام مهربانی‌ها جلوه‌گر کنند.
آن‌ها برای تحقق این امر با روش‌های دقیق مهندسی و استفاده از ابزار سنجش میزان نور محیط، میزان و شدت تابش نور در جای جای حرم را اندازه‌گیری می‌کنند و متناسب با شرایط محیطی نسبت به تامین نور مورد نیاز همت می‌گمارند.
اداره روشنایی آستان قدس رضوی، وظایف گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به ساخت، تعمیر، تعویض و تنفیظ انواع جار و نورافشان و دیوار کوب، چیدن میز و چراغ لاله و گلدان مناسب به مناسبت‌های مختلف، تزئینات و نصب پارچه در داخل و بیرون جایگاه‌های سخنرانی در حوزه اماکن متبرکه اشاره کرد.
نمایی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، گوشه‌ای از مراسم تعویض پوشش ضریح و پرچم گنبد مطهر رضوی است که همه ساله در سالروز میلاد با سعادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود و به مانند بسیاری از برنامه‌های حرم، لاله‌های فروزان، زیبایی بخش آن هستند.
اما آستان مقدس رضوی برای بهره‌گیری مناسب از انرژی الکتریکی و جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز تمهیداتی اندیشیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعویض لامپ‌های مورد استفاده در چلچراغ‌ها و لوستر‌های حرم مطهر اشاره کرد.
امروزه در تمام بخش‌های روشنایی حرم، از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود و از دیگر سوی، آینه‌کاری به کار گرفته شده در این آستان منور نیز نقشی بسزا در بازتاب نور و بهره‌گیری حداکثری از انرژی الکتریکی دارد.
اما وقتی سخن از نور و روشنایی به میان می‌آید، نمی‌توان به سادگی گذشت از کنار شب‌ها و روزهایی که به یمن زیباییشان، حرم آقا جلوه‌گاهی از نور می‌شود.
اوج تجلی این چراغانی‌ها در روزهای پایانی دهه کرامت خودنمایی می‌کند.
و در این چراغانی‌ها نیز بازهم دست‌هایی از خادمان آستان مقدس رضوی، به خدمت گشوده می‌شود و روشنایی می‌بخشد به آستان پاک آقا.
فاطمه قهری
نگاهی به تلالو نور در آستان حضرت خورشید
 
 
 
 
 
Guest (AQRGuest)