بیشتر
در مسیر وصال
تاریخ : 1395/9/22 دوشنبه
تعداد بازديد: -

در مسیر وصال

در حال عبور از صحن‌های حرم رضوی، در حال و هوای خودت هستی و مشغول راز و نیاز با امام مهربانت که ناگهان صدای زیر و آرامی از پشت سرت به گوش می‌رسد. چیزی نمی‌گذرد که ماشینی به همراه جمعی از زائران از کنارت عبور می‌کنند. زائرینی که بین‌شان بیمار، کهن‌سال و افرادی با بچه‌های خردسال دیده می‌شود. همه با چشم‌هایی منتظر به صندلی‌های ماشین تکیه داده‌اند و برای زیارت امام‌شان لحظه‌شماری می‌کنند. اشتیاق را می‌شود در بانگ سلام و صلواتشان یافت. نواهایشان که همراه با صدای ماشین زائربر در هم آمیخته، در گوش‌هایت طنین می‌اندازد و چیزی نمی‌گذرد که این وسیله‌ی کوچک، با جمعیت کم دوست‌داشتنی‌اش، صحن‌ها را می‌پیماید و از جلوی چشمانت دور می‌شود.
 
ماشین‌های کوچک زائربر، قصه‌ی قشنگی دارند. قصه‌ی محبت دو خادم دلسوخته‌ی بارگاه مطهر رضوی که یک روز تصمیم به انجام خدمتی متفاوت گرفتند. آن‌ها برای پاهای خسته و دردمند زوار ناتوان امام‌شان چاره‌ای جدید اندیشیدند و اولین ماشین زائربر را به منزل‌گاه امام رئوف اهدا کردند. این اتفاق خوب در آغاز سال 91 رخ داد تا بعد از خدمت ارزشمند صندلی چرخ‌دار، راه جدیدی برای انتقال افراد سال‌مند و بیمار به زیارت امام رضا(ع) شود. شاید وقتی این دو خادم، اولین ماشین را به حریم قدسی حضرت‌شان پیشکش می‌کردند به مخیله‌شان هم نمی‌گنجید کارشان به قدری مورد استقبال قرار بگیرد که در کمتر از سه سال، تعداد دستگاه‌های زائربر حرم سلطان خراسان به عدد 35 برسد!
 
35 دستگاه زائربر که شامل 16 دستگاه 6 نفره و 19 دستگاه 14 نفره است، هر روز از سپیده‌دمان تا شام‌گاهان بدون لحظه‌ای درنگ، کار انتقال و جابجایی زائران حرم امام هشتم را انجام می‌دهند. با رانندگانی که خستگی در قاموس کلمات‌شان معنایی ندارد. همان‌ها که خوب مسافران خود را احترام می‌گذارند و حق مهمان‌نوازی را برایشان کامل و عالی به جا می‌آورند. این خادمین، در نقش راننده‌ی زائربر، رتبه و مقامی که خارج از این حریم و بارگاه دارند را به دست فراموشی می‌سپارند و در طول مدت خدمت، تمام هم و غم خود را صرف رفاه زوار امام رضا(ع) می‌کنند. خادمینی که مانند صاحب‌خانه، رسم نیکی کردن به زائرین این مکان مقدس را می‌دانند و چه بسا بسیاری از حاجات خود را از لبخندهای پرمهر زوار بیمار و ناتوان و زمزمه‌های دعای خیرشان گرفته‌ باشند.

 
زائربرها، به وسیله‌ی برق کار می‌کنند و به همین دلیل باید هر دستگاه روزی 10 ساعت، شارژ شود تا 5 ساعت مورد استفاده قرار بگیرد. این محدودیت ساعت کار و همین‌طور بلااستفاده ماندن زائربرها در بازه‌ی زمانی 10 ساعته، خدمتگزاران این بخش را به فکرهای جدیدی انداخت. برای حل این مشکل، یکی از خادمین بخش خدمات ویلچر، زائربر خورشیدی را طراحی کرد تا اولین دستگاه در سال 93 رونمایی شود. در زائربر خورشیدی، انرژی مازاد توسط نور خورشید، در باتری‌های ماشین ذخیره می‌گردد و هر وسیله بدون نیاز به شارژ برقی، در همه ساعات شبانه‌روز، قادر به ارائه خدمت به زوار ناتوان جسمی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) خواهد بود.
 
از باب‌الرضا تا صحن آزادی و از باب‌الجواد تا صحن جمهوری اسلامی. این، مسیر، میعادگاه هر روزه‌ای است که خادمین زائربر، با خدمت به زائرین امام هشتم، در آن عاشقی می‌کنند. نه آفتاب داغ تابستان برایشان معنا دارد و نه برف و باران و سوز سرمای زمستان. وقتی با ماشین، از مقصد به مبدا برمی‌گردند همیشه می‌دانند در ابتدای این راه، تعدادی زائر ناتوان با لهجه‌ها و زبان‌های مختلف ولی چشمان قدرشناس، در انتظارشان ایستاده‌اند تا این وسیله‌ی کوچک برقی، راهی شود برای وصال‌ آن‌ها به سرچشمه‌ی همه‌ی مهربانی‌ها. استقبال از این وسیله‌ها‌ی حمل و نقل و خدمت متفاوت در حرم به قدری زیاد است که عجیب نیست اگر درباره آن، آمار جابجایی 4 میلیون و 837 هزار و 726‌ زائر را در سال 93 و جابجایی 1 میلیون و 585 هزار و 93 نفر زائر را در 3 ماهه اول امسال مشاهده کنیم.

عکس: مسعود نوذری
متن: هدیه سادات میرمرتضوی


 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
تعداد بازديد اين صفحه: 1996